Zonder deze auto was er nooit een BMW M geweest

VideoBMW heeft in Zuid-Afrika de auto teruggevonden die gezien kan worden als de oervader van alle BMW M-modellen. Na jarenlang speurwerk is aldaar een van de weinige resterende 530 MLE’s gekocht om in zijn oude glorie te herstellen.

BMW M is de sportieve afdeling van BMW. Hier kwamen de afgelopen decennia auto's tot leven als de M1, M3, M5, M635 CSi en M3 CSL. Allemaal modellen met snellere motoren, een aangepast  onderstel en aerodynamische aanpassingen. De eerste exemplaren waren homologatiemodellen - auto's die werden gebouwd voor de straat zodat BMW er mee kon gaan racen. De letter 'M’ staat voor Motorsport.

De eerste officiële BMW M was de M1, maar deze auto was er waarschijnlijk nooit gekomen zonder een nauwelijks bekende voorganger: de BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE). Dit was een Zuid-Afrikaanse exclusieve homologatiespecial van de E12 5 Serie uit de jaren zeventig. De 530 MLE werd ontwikkeld om BMW in aanmerking te laten komen voor deelname aan de Modified Production Racing-serie in Zuid-Afrika met een paar E12 5 Serie raceauto’s.

Volledig scherm
© BMW

Van de 530 MLE, ontwikkeld door BMW Motorsport, werden 110 exemplaren geproduceerd in Type 1-specificatie in 1976 en een jaar later 117 exemplaren in Type 2-specificatie. Daarmee was het de eerste echte M-auto die in productie werd genomen. De letter M stond nog niet achterop, maar al wel  op het chassisplaatje. 

Volledig scherm
© BMW

Onder de klep lag een niet al te sterke 3,0-liter zescilindermotor, die in de fabriek werd opgevoerd tot 200 pk. Het koppel bedroeg 277 Newtonmeter.  Daarmee accelereerde de auto van 0-100 km/u in 9.3 seconden. De topsnelheid lag op 208 km/u. 

Volledig scherm
© BMW

Deze zeer speciale versie van de E12 5 Serie werd geproduceerd in de BMW Rosslyn-fabriek in Zuid-Afrika met een unieke specificatie. Zo waren delen van de carrosserie van aluminium en dunwandig staal Ook werden gaten geboord in de hengsels van de achterklep en ook andere panelen, evenals de pedalen, werden doorboord.

Volledig scherm
© BMW

Alle auto’s werden afgeleverd in het wit, met een lage voorspoiler, een achtervleugel en bredere spatborden en voorzien van lichtgewicht Mahle-wielen. De buitenkant werd voorzien van klassieke BMW Motorsport-strepen over de hele lengte van de auto.

Volledig scherm
© BMW

BMW Zuid-Afrika kocht chassisnummer 770100, de honderdste auto die werd geproduceerd. Deze auto behoorde toe aan coureur en raceteam-manager Peter Kaye-Eddie. Voor de restauratie heeft BMW medewerkers ingehuurd die de originele auto’s destijds hebben geassembleerd. De restauratie is te volgen via social media met de # BMW530MLE. Op de foto hieronder is te zien wat het eindresultaat ongeveer moet worden. Een video is hier te zien.

Volledig scherm
© BMW
Volledig scherm
© BMW
  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”