Volledig scherm
Hyundai Nexo. © Hyundai

Zo kunnen auto’s de lucht in steden schoner maken

Auto’s staan te boek als een van de grootste luchtvervuilers in onze steden. Maar wat nou als er modellen rondrijden die actief meehelpen om de buitenlucht schoner te maken? Onder meer Hyundai bewijst al dat het mogelijk is.

Het lijkt niet veel meer dan een marketingstunt, maar de testopstelling van het Koreaanse automerk Hyundai laat hoopgevende resultaten zien. Bij wijze van proef liet de fabrikant een Hyundai Nexo 31 dagen lang door de zwaar vervuilde binnenstad van Londen rijden. De elektrische auto legde daarbij een afstand van 563 kilometer af in stadsverkeer zonder ook maar één gram schadelijke stoffen uit te stoten. Sterker nog, volgens Hyundai heeft de Nexo tijdens de test 918,75 kilogram lucht zelfs schóner gemaakt.

Volledig scherm
De filters in de Hyundai Nexo. © Hyundai

Waterstof

Hoe dat kan? De Nexo is voorzien van een brandstofcel waarmee de auto waterstof omzet in elektriciteit. Om de chemische reactie van waterstof met zuurstof zo goed mogelijk te laten plaatsvinden, moet de lucht extreem gezuiverd worden. De vervuilde stadslucht die de auto aan de voorkant in gaat, moet dus eerst worden schoongemaakt.

Daarvoor beschikt een waterstofauto (de Toyota Mirai is nog een voorbeeld) over zeer effectieve filters. Hyundai claimt dat de Nexo 99,9 procent van de schadelijke fijnstofdeeltjes uit de lucht kan halen door de lucht via drie verschillende filters te zuiveren. Uiteindelijk komt er niets anders dan schone lucht en waterdamp uit de uitlaten, waardoor de auto als een soort fijnstofzuiger fungeert.

Volledig scherm
Deze lasersensor monitort de luchtkwaliteit. © Hyundai

Schone binnenlucht

Binnenkort brengt het merk uit Korea nog een systeem op de markt dat de lucht zuivert, maar dat richt zich op de lucht ín de auto. Hyundai noemt dit het Smart Air Purification System. Aan de hand van een lasergestuurde sensor houdt het systeem de luchtkwaliteit in en rond de auto in de gaten, waarbij de lucht actief wordt gefilterd.

Volgens Hyundai werkt het zelfs wanneer je met de ramen open rijdt. Zodra de sensoren vieze lucht ‘voelen’, kan de auto zelf zijn ramen sluiten om te voorkomen dat de passagiers slechte lucht inademen. De autofabrikant heeft het Smart Air Purification System ruim tienduizend uur getest bij temperaturen tussen de min 40 en plus 85 graden Celsius en het is klaar voor serieproductie, maar wanneer het systeem daadwerkelijk leverbaar wordt (en in welke Hyundai-modellen) is nog niet bekend.

Volledig scherm
De Nexo filtert 99,9 % van de vieze deeltjes uit de lucht. © Hyundai