Zo komt het Vietnamese automerk Vinfast naar Nederland: vijf modellen en betalen met cryptogeld
Het Vietnamese automerk Vinfast komt dit jaar naar Nederland en pakt de zaken radicaal anders aan dan andere autofabrikanten. Waar die meestal voorzichtig eerst één model bij hun debuut uitproberen, heeft Vinfast meteen vijf gloednieuwe modellen in petto. Bovendien kun je desgewenst in cryptogeld afrekenen.
Vinfast wil zichzelf nadrukkelijk niet als budgetmerk presenteren. De Vietnamezen willen vooroplopen in de wereldwijde EV-revolutie. En verder door de auto’s compleet uit te rusten en te voorzien van de nieuwste technologie op het gebied van connectiviteit en geavanceerde veiligheidssystemen. Dat het merk zich tegenwoordig afficheert als puur EV-merk, is nieuw. Vinfast bouwde en verkocht in Vietnam de afgelopen jaren voornamelijk benzineauto’s, maar nu schakelt het merk razendsnel over op geheel elektrische aandrijflijnen, in een poging de wereldmarkt te veroveren.
Zoals bij de meeste nieuwe merken, zijn de auto’s van Vinfast alleen digitaal te bestellen. Dealerbedrijven komen er niet, maar wel zogenaamde brandstores waar de consument zich kan oriënteren en informeren. Hoeveel van dergelijke showrooms in Nederland komen is nog niet bekend. Wel is aangekondigd dat de eerste exemplaren van de nieuwe modellijn van Vinfast eind dit jaar in Nederland zullen arriveren. Kopers kunnen dan desgewenst met cryptogeld afrekenen.
‘Het tijdperk van auto's verschepen over de hele wereld is voorbij’
De ceo van VinFast en vicevoorzitter van de Vingroup waartoe Vinfast behoort, is een vrouw: Le Thi Thu Thuy. Zij nam kortgeleden het stokje over van de van Opel afkomstige Duitser Michael Lohscheller. Die was nog maar sinds juni in dienst, maar moest blijkbaar nu al het veld ruimen. Onduidelijk is waarom.
Thuy benadrukt dat Europa tot de belangrijkste markten behoort voor VinFast. Volgens haar wordt het opzetten van een fabriek in Duitsland, de grootste economie van Europa, een cruciale mijlpaal in de Europese strategie. Want, zo stelt Thuy: ,,Het tijdperk van auto’s verschepen over de hele wereld is voorbij, al helemaal sinds Covid-19. Om klanten te winnen moet je als automerk zorgen voor een fabriek dicht bij de betreffende markt.”
Dat voornemen is er dus, maar vooralsnog heeft Vinfast geen beslissing genomen of en waar de nieuwe Europese fabriek komt te staan. Bij de verkoop van Vinfast in Europa krijgen Frankrijk, Duitsland en Nederland de primeur. Verder wordt het merk verkocht in Canada, de VS en natuurlijk in thuisland Vietnam, waar inmiddels al exemplaren van de nieuwe generatie zijn afgeleverd.
Bij de vijf modellen van de nieuwe generatie is overduidelijk niet beknibbeld op het uiterlijk. Het roemrijke Italiaanse ontwerphuis Pininfarina mocht zich bemoeien met het design. Opvallend aan het design is dat de modellen een herkenbaar familiegezicht hebben, met het naar de koplampen breed uitlopende Vinfast-logo. Maar verder zijn er flinke verschillen in het uiterlijk van de vijf auto’s.
De eerste prijzen zijn al bekend
Qua benaming houdt Vinfast het eenvoudig: de auto's heten VF 5, VF 6, VF 7, VF 8, VF 9. De afmetingen variëren van stadsformaat tot forse SUV, waarbij de VF 8 meer dan 400 pk kan leveren en een elektrisch rijbereik scoort van zo’n 550 kilometer. De VF 8 (4,75 m) die van het formaat BMW X3 is, kost 44.650 euro, maar daarbij valt de accu in een leaseconstructie, dus buiten de aanschafprijs. De Vinfast VF 6 heeft het formaat van een Renault Captur. De prijzen voor dit model maken de Vietnamezen later bekend.
Misschien wel de meest interessante auto is de kleine VF5. Vinfast durft het namelijk aan om een elektrische aandrijflijn in een stadauto aan te bieden, terwijl veel autofabrikanten daar nauwelijks in willen investeren. Er valt sowieso al weinig geld te verdienen aan kleine auto's, en elektrische aandrijving maakt ze voor een fabrikant helemaal duur. Het gevolg is een prijs die consumenten er niet snel voor willen betalen. Maar Vinfast schrikt daar blijkbaar niet voor terug.
Autoweek maakte onlangs al kennis met een van de modellen van Vinfast. Het artikel en de video daarover vind je hier:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo zet je gezichtsherkenning en vingerafdrukscanner van je telefoon snel uit
Je smartphone ontgrendelen met je gezicht of vingerafdruk klinkt veilig, maar in geval van nood kan het juist een beveiligingsrisico zijn. Iemand kan onder dwang je gezicht scannen of onopgemerkt je vingerafdruk bemachtigen. Gelukkig kun je dit voorkomen. -
fietstest
Dit zijn de beste elektrische toerfietsen
Ben je van plan om een lekker lange fietstocht te gaan maken, maar weet je niet welke e-bike daarvoor geschikt is? Fietstest.nl testte de beste elektrische toerfietsen. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
VIDEO / TEST
In Noorwegen rijden ze al: deze elektrische Chinezen zie (en koop) je straks ook bij ons
Wie wil ontdekken welke Chinese auto’s er straks ook bij ons rond rijden, moet een bezoekje brengen aan Noorwegen. Modellen als de Nio ES8, Xpeng G3 en de Hongqi E-HS9 zijn daar al te koop. Hoe rijdt dat eigenlijk, en zijn ze het wachten waard? -
PREMIUM
Betaalbare auto krijgt voorrang in 2022: dit zijn de nieuwe modellen
Autofabrikanten zetten volgend jaar zo’n 120 nieuwe modellen in de showrooms. Daarbij zijn verrassend veel betaalbare exemplaren en gezinsauto’s, zoals de Dacia Jogger, Toyota Aygo X, VW Taigo, Suzuki Vitara Full Hybrid, Peugeot 308 en Renault Mégane E-Tech.
-
PREMIUM
De Chinezen komen eraan, allemaal puur elektrisch
Wat wordt de volgende auto? Een BYD, Sion, Lightyear, een Lucid Air, Xpeng, Nio, Wey of een Aro? Nooit gehoord van deze merken? Dat gaat veranderen. -
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Einde van het gezinsbusje: waarom de nieuwe Renault Scenic totaal anders wordt
Ook Renault stopt met het maken van gezinsbusjes. De komende generatie van de Scenic, waarvan het merk vandaag een voorbode heeft onthuld, wordt niet langer een zogenoemde MPV (Multi Purpose Vehicle) met bovengemiddeld veel ruimte. De opvolger gooit het over een heel andere boeg, en daar heeft het Franse merk goede redenen voor.