Zo ging de fietstest 2021 in zijn werk
In 2021 laat Fietstest.nl opnieuw een serie pas verschenen e-bikes en ook niet-elektrische racefietsen testen door vrijwilligers uit het hele land, lezers van deze krant.
Op 31 maart verschenen de resultaten van deel 1, gericht op stads- en woon-werkverkeer. Op 19 mei komt deel 2 uit, gericht op fietsen als ontspanning. Sommige testpersonen doen mee uit nieuwsgierigheid en liefhebberij, andere omdat ze zelf voor de aanschaf van een e-bike of racefiets staan. Vaak benadrukken zij het belangrijk te vinden dat producten die een zo belangrijke rol spelen in het dagelijks leven, zoals fietsen, objectieve reviews krijgen. Een panellid: ,,Je moet er toch niet aan denken dat je alleen maar af kunt gaan op reclameslogans.’’
Hoe gaat het in z’n werk?
Vanwege de coronapandemie gaan de fietstesten van 2020 en 2021 noodgedwongen anders toe dan in 2019. Toen was het een groot evenement van twee dagen bezocht door circa 450 testers; in 2020 namen 115 mensen deel die zich verspreid over twee weken meldden op het testcentrum in Utrecht om hun proefritjes te maken. In 2021 werden in februari en maart gedurende 3 weken in Utrecht testers ontvangen; op 9 mei was er opnieuw een sessie, ditmaal in Den Treek-Henschoten op het mtb-parcours.
In totaal namen 405 unieke panelleden deel. Zij beoordeelden 104 modellen van 45 verschillende merken. Ze schreven 2006 reviews en maakten dus ook 2006 testritten. De gemiddelde eindscore: 7,7, net als in 2020. Kortom, de testpersonen waren in het algemeen ruim tevreden met het aanbod aan e-bikes (en niet-elektrische race/gravel bikes) in Nederland in 2021.
Veiligheid
Op deze twee plekken zijn alle maatregelen genomen om te voldoen aan de veiligheidseisen van het RIVM: 1,5 meter afstand, handen wassen en ontsmetten; niet welkom bij verkoudheid of koorts; handvatten, zadels, pennen, et cetera – alles werd na gebruik ontsmet. Fietstest.nl liet de testers na elke proefrit online een serie vragen doorlopen en waarderingen uitdelen op uiteenlopende onderdelen. Fietstest.nl verklaart dat het hierbij alle privacyregels zoals vastgelegd in de AVG in acht neemt; de verwerkersovereenkomst is desgewenst in te zien.
Akte
Een notaris controleert de procedure van Fietstest.nl en legt op grond van de resultaten in een akte de uitslagen vast. Deze is uitsluitend en alleen gebaseerd op de input van deelnemers. De akte is integraal na te lezen op Fietstest.nl en de website van deze krant. Op Fietstest.nl zijn ook voor iedereen alle commentaren, waarderingen en cijfers van alle testers in te zien (als de testpersoon ermee akkoord is gegaan staan voornaam en portret erbij; zo niet, dan alleen de voornaam).
NB: in de krant (print) is de tekst onder de modellen een willekeurige, niet-representatieve keuze uit commentaren van testpersonen in hun reviews. De selectie van de types: vooraf omschreef Fietstest.nl de categorieën in overleg met de redactie van deze krant; de merken die deelnemen bepaalden aan de hand daarvan zelf welk model ze zouden inzetten.
De selectie
Sommige categorieën hebben onderverdelingen in prijsklasse. In elke subcategorie verdient één fiets het label Best Getest, wat wil zeggen dat hij de hoogste eindscore boekt. Het label Beste Koop gaat naar de fiets die het hoogst scoorde op het onderdeel ‘verhouding prijs/kwaliteit’.
De fabrikanten, wier merknamen vaak ook voorkomen in andere in dit land bekende onafhankelijke fietstesten, betaalden alle per categorie hetzelfde bedrag voor deelname en kregen in ruil daarvoor de voor hen zo belangrijke ‘exposure’ voor hun product en een keurmerk van Fietstest.nl. Frank Balfoort van Fietstest.nl: ,,Fabrikanten hebben kortom geen enkele invloed op de resultaten, de procedure is honderd procent onafhankelijk. Het testpanel is groot genoeg om een heel goede indicatie te geven van wat gebruikers van de nieuwste e-bikes en racefietsen vinden.’’
In 8 van de 10 categorieën van deel 1 en 2 (2021) vulde Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond (partner van Fietstest.nl en ADR Nieuwsmedia), de scores en reviews aan met zijn deskundig commentaar. Hij deed dat alleen bij Best Getest en Beste Koop.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
fietstest
Dit zijn de beste elektrische lifestylefietsen
Een blikvanger. Dat is de felgekleurde lifestylefiets die Marja Verharen (55) probeerde op de testdag in Utrecht. Mooi om te zien. ‘Maar niet om zelf mee te rijden, dat is iets voor iemand van 30.’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
PREMIUM
Is een video echt of een deepfake? Zo kun je het zien
De politie zette er deze week een in om de dader van een cold case-moord op te sporen: een deepfake-video. Daarmee kun je mensen van alles laten zeggen of laten doen. Maar dat brengt risico’s met zich mee. Hoe herken je zulke nepfilmpjes? -
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.” -
PREMIUMVijf vragen
Waarom sommige mensen grof geld over hebben voor een digitaal eigendomsbewijs
Wereldwijd schaffen steeds meer mensen NFT's aan. Dit zijn unieke, digitale eigendomsbewijzen, vaak aangeschaft met cryptomunten. En ze zijn al lang veel meer dan kunstwerken of kattenplaatjes. Waarom zou je ze kopen en wat zijn de risico's? Vijf vragen over NFT’s.
-
Auto van voormalig dictator heeft minimumprijs van slechts 500 euro
Een Renault Fuego GTS die de voormalige Roemeense dictator Nicolae Ceausescu ooit aan zijn dochter gaf, wordt binnenkort geveild. De vanafprijs van deze coupé werd vastgesteld op 500 euro. -
drama Italië
Auto van moeder rijdt zonder handrem schoolplein op: kleuter (4) overlijdt, vier gewonden
In de Italiaanse stad L’Aquila is een auto zonder handrem van een heuvel gereden en op de speelplaats van een kleuterschool terechtgekomen. Een kind (4) dat op het plein aan het spelen was, overleefde dat ongeluk niet. Vier andere kinderen raakten gewond. -
Salderingsregeling zonnepanelen wordt pas vanaf 2025 afgebouwd
Huizenbezitters met zonnepanelen kunnen hun teveel aan opgewekte stroom langer tegen markttarieven terugleveren aan het net. Het kabinet wil de zogeheten salderingsregeling pas vanaf 2025 versoberen, waar dat eerder al vanaf 2023 het geval zou zijn.