Zijn land crepeert, maar koning koopt splinternieuwe Rolls-Royce voor al zijn 15 vrouwen
Het Afrikaanse land Eswatini, dat tot vorig jaar nog Swaziland heette, wordt verscheurd door armoede, maar dat weerhield koning Mswati III er niet van zijn toch al indrukwekkende autocollectie uit te breiden met niet minder dan 19 Rolls-Royces en 120 BMW’s.
Delen per e-mail
Volgens The Times komt de aankoop van zijne excellentie ten goede aan het gezin, dat uit 15 vrouwen en 23 kinderen bestaat. De monarch - die meer dan 200 miljoen dollar waard is - ligt al langer onder vuur vanwege zijn overdadige levensstijl. Zo bezit hij een vloot van luxe auto’s, privévliegtuigen en heeft hij zelfs zijn eigen luchthaven.
Het zou gaan om een vloot vrachtwagens die was geladen met 20 Rolls-Royces en één Rolls-Royce Cullinan. De auto's zijn voor de 15 vrouwen van de koning en één ervan is voor zijn moeder. De luxe SUV Cullinan zou volledig zijn aangepast en zal door de koning zelf worden gebruikt. Het is nog niet bekend of de auto’s rechtstreeks zijn besteld bij de BMW Group, het moederbedrijf van Rolls-Royce, of dat ze zijn gekocht via een tussenpersoon.
De koning is overduidelijk fan van Duitse voertuigen, aangezien hij ook al 20 (!) Mercedes-Maybach S600 Pullmans, een Maybach 62 en een BMW X6 bezit. Hij breidde ook zijn privévloot uit door een andere privéjet te kopen op zijn 50ste verjaardag vorig jaar, waarvoor hij 13,2 miljoen dollar betaalde.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Naast zijn nieuwe vloot Rolls-Royces heeft Mswati III naar verluidt ook een bestelling geplaatst voor 120 BMW’s. Verschillende lokale bronnen melden dat talloze blauwe en witte BMW 540 sedans en X3 SUV’s werden afgeleverd aan het land dat wordt omsloten door Zuid-Afrika en Mozambique.
Volgens de Britse krant The Guardian verhoogde Mswati enkele jaren geleden zijn huishoudbudget tot 61 miljoen dollar - en dat terwijl de meerderheid van zijn onderdanen van minder dan één dollar per dag moet zien rond te komen. Mswati heerst al over Swaziland sinds 1986, als opvolger van zijn vader koning Sobhuza II, van wie hij de 67e (!) zoon was. Zijn wil is letterlijk wet: een grondwet hanteert Mswati niet.
Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Verder in het nieuws
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom hoef je op Zandvoort geen 100 te rijden?
Misschien een domme vraag, maar steeds als ik hoor dat we op snelwegen naar de 100 km/u moeten, denk ik: en het circuit van Zandvoort dan? Waar ze massaal met 300 km/u mogen rijden en ook nog eens in zo’n mooi gebied? Onvoorstelbaar dat dit is goedgekeurd. –Herma Makkink -
RIJ-IMPRESSIE Peugeot 2008 wordt ruimer en chiquer
Peugeots kleinste SUV, de 2008, is compleet vernieuwd en groter dan ooit. Maar het spannendste nieuws is dat er voor het eerst ook een elektrische versie komt. -
Op zomerbanden naar de Duitse kerstmarkt, mag dat?
Winterbanden bieden meer veiligheid op de weg bij sneeuw en ijs, maar zijn ze verplicht in Duitsland? Of kun je gewoon in een auto op zomerbanden naar de kerstmarkt in Düsseldorf, Keulen of Aken? -
VRAAG & ANTWOORD Waarom sluiten autodeuren automatisch?
Als wij in de auto stappen en mijn man start de auto, gaan de autodeuren soms automatisch op slot. Waarom is dat? –Josien de Graaf -
Deze ‘super-S60’ van Volvo heeft gouden gordels (en 405 pk!)
Het Scandinavische Volvo zet zichzelf graag neer als ‘verantwoord’, ‘duurzaam’ en ‘veilig’. En toch kun je bij dealers van het merk ook modellen kopen met meer dan 400 paardenkrachten, een handmatig instelbaar sportonderstel en goudkleurige gordels. Volgens de Zweden is de S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered een sportsedan ‘nieuwe stijl’.
-
VRAAG & ANTWOORD Waarom toont matrixbord soms geen ‘einde limiet’?
Op matrixborden boven de weg wordt bij werkzaamheden de verplichte limiet van 90 of 70 gevolgd door ‘einde limiet’: een cirkel met twee strepen. Maar bij files zie je ‘einde limiet’ niet. Gaat het hierbij om een adviessnelheid? –E. Beulakker -
‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’
De Cybertruck van Tesla wordt volgens experts van het Duitse veiligheids- en keuringsinstituut TÜV niet toegelaten in West-Europa. Door de te rigide body worden de krachten bij een aanrijding niet opgevangen door het chassis. -
PREMIUM
Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers
Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’