Zender digitale radio DAB+ stoort autosleutels en garagedeuren
In het Belgische Maaseik klagen bewoners al enige tijd over auto’s die niet meer starten en garagedeuren die niet meer opengaan. Die problemen worden in ieder geval deels veroorzaakt door een onlangs geplaatste antenne voor DAB+, bevestigt de Belgische telecomtoezichthouder.
Volgens het BIPT, de Belgische telecomtoezichthouder, is onlangs een nieuwe antenne voor DAB+ digitale radio in gebruik genomen en de genoemde problemen hebben in sommige gevallen daarmee te maken. De frequentie van de signalen voor DAB+ worden op een frequentie van 216,9 MHz uitgezonden, terwijl de meeste afstandsbedieningen van bijvoorbeeld garagepoorten en auto’s op 434 MHz functioneren. Het gaat om ongeveer een verdubbeling van de frequentie, wat tot een verstoorde werking van de afstandsbedieningen kan leiden.
,,Die verstoorde werking ligt aan de afstandsbedieningen zelf”, zegt David Erzeel van het BIPT tegen de Vlaamse omroep VRT. ,,Soms zijn die toestellen te weinig gefilterd, waardoor ze andere signalen, die qua frequentie lijken op de signalen die ze zouden moeten binnenkrijgen, ook gaan oppikken. Daardoor raakt de werking van zo’n toestel verstoord. Dat betekent niet dat een garagepoort spontaan zal opengaan door een DAB+ signaal. Dat kan nooit. Wel kan zo’n verstoring tot gevolg hebben dat de poort of de wagen niet opengaat”, aldus Erzeel.
Erzeel zegt dat andere meldingen van autoruiten die opengaan niets met DAB+ te maken hebben. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als meerdere gebruikers in elkaars buurt dezelfde frequentie gebruiken. Hij benadrukt dat het om afstandsbedieningen gaat die licentievrij zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze nieuwe auto's zijn het meest kwetsbaar voor diefstal en hacking
Het Britse onderzoekscentrum voor autobeveiliging Thatcham heeft van 11 nieuwe auto’s de kwetsbaarheid voor diefstal en hacking onderzocht. Vier auto's scoorden uitstekend, zes kregen een onvoldoende. -
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
Zo deel je zo min mogelijk persoonlijke data met Facebook
Steeds meer mensen maken zich zorgen over wat Facebook met hun persoonlijke data doet. Met onderstaande tips hou je zoveel mogelijk informatie privé. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom wordt in tunnels het licht gedimd?’
‘Waarom dimt de rijbaanverlichting in het laatste gedeelte van tunnels, zoals in de Schipholtunnel?’, vraagt lezer Nico Stokman in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik merk dat automobilisten hierdoor soms anders gaan reageren en bijvoorbeeld voorzichtig gaan remmen.’ -
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen.
-
Trage wifi? Dat kunnen de zonnecellen van de buurman wel eens zijn
Slecht geïnstalleerde of kwalitatief ondermaatse zonnepanelen blijken letterlijk stoorzenders voor draadloze apparatuur. Trage wifi? Dat kunnen de nieuwe zonnecellen van de buurman zijn. Zelfs C2000, het communicatiesysteem van politie, brandweer en ambulance, heeft er last van. -
Deze auto's zijn het meest en minst gevoelig voor keyless diefstal
De Britse firma Thatcham Research heeft een testmethode ontwikkeld om te bepalen hoe gevoelig nieuwe auto's zijn voor keyless diefstal. De meerderheid van de nieuw geteste auto's wordt beoordeeld als ‘slecht’. -
PREMIUM
Waarom de jarige Autobahn (90) geen uitvinding van Hitler was
Exact negentig jaar geleden maakte Duitsland kennis met het fenomeen Autobahn. De latere bondskanselier Konrad Adenauer opende in 1932 de eerste Duitse autosnelweg. Toch geloven nog steeds velen dat Adolf Hitler de bedenker was.