‘Zelfrijdende auto’s binnenkort in Europa toegestaan’
De Europese Unie werkt aan regelgeving die het mogelijk maakt voor autofabrikanten om zelfrijdende auto’s te verkopen in de Europese lidstaten. Dat melden EU-medewerkers die betrokken zijn bij het opstellen van de regels aan het internationale politieke platform Politico. Met de nieuwe regelgeving wil de EU een voortrekkersrol innemen op het gebied van autonoom rijden, maar voorlopig zitten er wel wat haken en ogen aan.
De nieuwe Europese regelgeving rondom zogenoemd autonoom rijden moet de kentekenregistratie en verkoop van auto’s met autonome technologie mogelijk maken. Er worden wel beperkingen aan gesteld, want in het plan staat dat per automerk in iedere lidstaat jaarlijks slechts 1500 autonome auto’s verkocht mogen worden. Zorgen zijn er nog altijd over de verkeersveiligheid, als auto's zonder bestuurder zich massaal op de weg zullen begeven.
Er zijn daarom ook zeventien verschillende technische richtlijnen die voorschrijven hoe de lidstaten de autonome auto’s moeten goedkeuren voor de verkoop. In september presenteert de Europese Commissie volgens de ingewijden het definitieve wetsvoorstel, daarna is het aan de lidstaten om die regelgeving al dan niet goed te keuren. Wanneer de regelgeving definitief van kracht wordt, is dus nog niet helemaal duidelijk.
Van experimentele naar commerciële fase
Bij de plannen gaat het om auto’s die op ‘Level 4' autonoom kunnen rijden. Daarmee moet de auto zelfstandig van A naar B kunnen rijden, maar kan de bestuurder waar nodig nog wel ingrijpen. De Europese Commissie wil met het toestaan van dit soort auto’s op de weg wereldwijd vooroplopen.
,,We gaan nu over van de experimentele fase naar de commerciële fase”, zegt een medewerker van de EU over de plannen. Bij de autofabrikanten is dit nog niet het geval: ‘Full Self Driving’ van Tesla zit bijvoorbeeld nog in de bètafase en ook concerns als Geely, General Motors en Volkswagen zitten nog in de experimentele fase wat Level 4 betreft.
De EU wil als tussenstap eerst de verkoop van Level 3 autonome auto’s toestaan. Daarbij kan de bestuurder alleen in bepaalde specifieke situaties, bijvoorbeeld in de file of op de snelweg, de controle volledig uit handen geven. Mercedes-Benz kreeg in mei al goedkeuring van de Duitse overheid om de S-klasse en EQS met zo’n autonome rijhulp, Drive Pilot, op de markt te brengen in Duitsland. Dit moet op termijn dus ook - met bepaalde restricties - mogelijk worden in de andere lidstaten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
We moeten meer bewegen
Waarom het helemaal niet erg is om je tijdens je vakantie te laten gaan
We moeten meer bewegen. Hoe vind je de sport die het best bij je past? Gezondheidsjournalist Tijn Elferink en gedragswetenschapper Johnny Buivenga gaan op zoek naar de voor- en nadelen van verschillende sporten. In deel 20: met deze tips van Arie Boomsma kom je je vakantie leuk en actief door. -
Wereldprimeur voor zelfrijdende taxi's in San Francisco: ‘Dit voelt zo raar’
In San Francisco is het deze maand voor het eerst mogelijk om zelfrijdende taxi's te bestellen. Het voertuig rijdt volledig autonoom en er zit geen chauffeur achter het stuur. Wie een rit met de robottaxi wil maken, wordt nog wel geconfronteerd met een wachtlijst. Die wordt veroorzaakt door de grote publieke belangstelling én het aantrekkelijke tarief: voorlopig nul euro. -
Rauwe groenten, kaneel, ananas: wat kun je écht beter laten staan als je zwanger bent?
Eten wordt een tikkeltje ingewikkelder als je zwanger bent. ,,Sommige vrouwen zijn zo bezorgd dat ze rauwe groenten negen maanden lang van hun bord bannen”, vertelt gynaecoloog Ronald Devlieger. Maar zijn die groenten dan echt zo slecht voor de baby? En hoe zit het met kaas, koffie, alcohol en voedingssupplementen? Devlieger zet alles op een rijtje. -
PREMIUM
Rugspecialist legt uit waar je op moet letten als je het matras vervangt
Een goed matras kan rugpijn niet oplossen, maar wel verlichten, zegt dokter Mahieu, rugspecialist uit België. Hij vertelt waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw matras. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is drie zitplaatsen op de achterbank uit de tijd?’
‘Wij hebben drie kinderen en het is mij opgevallen dat de laatste jaren de achterbanken van auto’s nogal veranderd zijn’, aldus lezer Arjan van Erven in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Was het eerst echt een bank, nu zijn het vaak twee stoelen met een hobbel in het midden. Hoe passen er nog drie kinderen (met en zonder stoeltjes) of drie volwassenen op zo’n achterbank? Voor korte reizen is het vaak prima te doen, maar langer dan een half uur zitten op de middelste plek is bij veel auto’s een uitdaging.’
-
Tesla opent aanval op openbaar vervoer: robotaxi goedkoper dan de bus
Tesla komt over twee jaar met een alternatief voor het openbaar vervoer. Een rit met een zelfrijdende taxi van het merk zal dan goedkoper zijn dan ritjes met de bus of metro, belooft topman Elon Musk. De zogenaamde robotaxi's hebben immers geen chauffeur, rijden goedkoop op stroom en zijn 24 uur per dag actief, wat ze uitermate efficiënt maakt. -
In deze twee auto's mag je in Duitsland nu appen en gamen tijdens het rijden
Duitsland is het enige land in Europa waar eigenaren van een auto met zogeheten Level 3 zelfrijdende technologie aan boord hun handen van het stuur mogen nemen als ze in de file rijden. Mercedes-Benz heeft twee nieuwe modellen voorzien van deze techniek. -
Man zonder rijbewijs opgepakt na ernstig ongeval A50: brandweer moet twee gewonden bevrijden
De politie heeft donderdagavond een 52-jarige man uit Uden aangehouden na een ernstig ongeluk op snelweg A50 bij Heteren. Hij wordt ervan verdacht het ongeval te hebben veroorzaakt. De man heeft geen geldig rijbewijs en zat mogelijk dronken achter het stuur.