Volledig scherm
Winterbanden zijn overbodig, aldus een Brits bandenblad. © Continental

Winterbanden hebben geen nut, blijkt uit Britse praktijktest

Het Britse blad TyreReviews is er voor het eerst in geslaagd alle bandensoorten onder exact gelijke omstandigheden te testen in een laboratorium. Conclusie? Winterbanden presteren over het algemeen slechter dan zomer- en all seasonbanden, behalve op sneeuw.

Het vergelijken van verschillende bandensoorten was tot voor kort lastig. Tijdens tests in de buitenlucht zorgen weersveranderingen voor wisselende omstandigheden, zodat de uitkomsten altijd arbitrair waren. Totdat het Britse blad TyreReviews de beschikking kreeg over een testlab waar de temperatuur van de lucht en ondergrond exact geregeld konden worden.

Voor de test werd een Volkswagen Golf voorzien van zes verschillende bandensoorten. In het overdekte testcentrum in Noord-Finland deden ze tests op droog, nat en besneeuwd wegdek bij verschillende lucht- en wegdektemperaturen. Dit alles om onder meer te bepalen wat de beste gemiddelde temperatuur is om over te schakelen op winterbanden. 

Wat blijkt? Die temperatuur is er niet. Want hoewel vaak wordt gesuggereerd  dat winterbanden beter presteren bij een temperatuur van minder dan 7 graden Celsius, blijkt die bewering geen stand te houden. Zolang het droog blijft, is een zomerband namelijk onder alle omstandigheden beter. Onder natte weersomstandigheden legt de zomerband het af tegen de ‘all seasonband’, oftewel vier seizoenen-band. 

De winterband blijkt volgens de onderzoeker eigenlijk alleen de beste keus wanneer er echt sneeuw op de weg ligt. In Nederland heb je het dan in de regel over hooguit een paar dagdelen per jaar. De conclusie van de test luidt dan ook dat je beter geen winterbanden kunt kopen. Het praktische nut is volgens de onderzoekers te beperkt om aanschaf te rechtvaardigen.

Hoewel je nooit helemaal zeker kunt weten of de tests zijn gedaan door een onafhankelijke instantie, lijkt de uitkomst daar wel op te wijzen. Toch proberen de heren van TyreReviews indirect wel om je richting bandenboer te krijgen, want in de tests komt de zogeheten all seasonband er het beste uit. Zij adviseren op basis van de praktijktests het gebruik van zomerbanden in de zomer aan en all seasonbanden in de winter. 

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto  

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”