Volledig scherm
© BMW

Wifi wordt verplichte voertaal voor communicatie slimme auto's

Slimme auto's gaan onderling en met hun omgeving communiceren via wifi in plaats van 5G. Dat heeft de Europese commissie besloten. 

De auto van de toekomst is compleet ‘connected’. Auto’s gaan communiceren met verkeerslichten, datacenters, infrastructuur en verkeersborden. Ze kunnen elkaar waarschuwen voor gevaar en wanneer auto's meer autonome functies krijgen, zullen deze functies alleen maar belangrijker worden.

Volgens persbureau Reuters is bij deze communicatie gekozen voor wifi, omdat de Europese Commissie denkt dat wifi stabieler en betrouwbaarder is. Een andere reden is dat de EU haast wil maken met de implementatie van het systeem en 5G is nog niet overal beschikbaar. 

Autofabrikanten hebben in het verleden gegokt welk systeem volgens hen de standaard zou worden. De winnaars zijn merken als Toyota, Renault en Volkswagen, die nu al via wifi communiceren. Daimler, Ford, PSA, Volvo en BMW hadden gekozen voor 5G. Ondanks dat wifi straks de verplichte norm is, biedt 5G-technologie volgens hen meer mogelijkheden. Alleen de Europese Raad van ministers kan het besluit nog tegenhouden. 

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”