‘Waarom zijn er geen elektrische stationwagons?’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom worden elektrische auto’s niet uitgebracht als stationwagon? Met zo’n auto kan ik handig een fiets in de auto leggen of een student helpen verhuizen”, vraagt lezer Gerard Schrijver zich af.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Autofabrikanten moeten op dit moment nog scherp kiezen welk type auto ze elektrisch uitbrengen, want de ontwikkeling van deze technologie kost ze veel geld. Omdat SUV’s momenteel populairder zijn dan stationwagons, wordt daar vaak voor gekozen. Ook bestaan er al jaren elektrische hatchbacks, omdat die nu eenmaal overal ter wereld in trek zijn. Een stationwagon is eigenlijk alleen in Europa populair en dat houdt de fabrikanten tegen.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe hard mag een auto met zwaailicht en sirene rijden?’
,,Auto’s van de politie, brandweer en ambulancedienst mogen harder rijden dan het overige verkeer. Mogen de bestuurders net zo hard rijden als zij willen?”, vraagt lezer R. Daalmeijer zich af. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe werkt de verwarming in een elektrische auto?’
,,Hoe werken de verwarming en koeling in een elektrische auto en wat is de invloed op het rijbereik?”, vraagt lezer Benno Kock zich af. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’
-
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn trommelremmen in een elektrische VW niet ouderwets?’
,,Ik las dat de nieuwe, elektrische Volkswagen ID.3 trommelremmen achter krijgt. Is dat niet vreselijk ouderwets?”, vraagt lezer H. Randwijk zich af.