Volledig scherm
© ANP

‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’

VRAAG & ANTWOORD,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,Regelmatig testen journalisten elektrische auto’s ook bij vriestemperaturen. De NAF, de Noorse zusterorganisatie van de ANWB, deed dat nog afgelopen januari met twintig elektrische modellen. Daarbij bleek opnieuw dat de reikwijdte bij temperaturen onder het vriespunt flink achteruitgaat. Maar er waren ook grote verschillen. De Opel Ampera-e kwam 29,8 procent minder ver dan de WLTP-reikwijdte beloofde. De Hyundai Kona Electric leverde evenwel onder dezelfde omstandigheden slechts 9,9 procent in. Gemiddeld kwamen de geteste auto’s 20 procent minder ver door de kou.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.  

  1. Kia vernieuwt de Rio: meer veiligheid, hightech infotainment en slimme aandrijftechniek

    Kia vernieuwt de Rio: meer veiligheid, hightech infotain­ment en slimme aandrijf­tech­niek

    Kia heeft de Rio, een van de meest betaalbare auto's van Nederland, vernieuwd. De huidige Rio staat in de prijslijst vanaf €19.995. De fabrikant gaf de auto een facelift, maar ook zijn er nieuwe veiligheidssystemen en het infotainment kreeg een serieuze upgrade. Bovendien is dit de eerste Kia met 48 Volt milde-hybride technologie in combinatie met een nieuwe benzinemotor en ‘intelligente’ handbak met elektronische koppeling.