Waarom hebben verkeerslichten nog steeds drie lampen?
VRAAG & ANTWOORD‘Een verkeerslicht bevat drie lampen boven elkaar, maar is het niet eenvoudiger om één lamp te maken die de kleuren groen, oranje en rood kan laten zien?’ vraagt lezer Frans van der Waals in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dit moet met de huidige led-techniek geen probleem zijn. Het is goedkoper, omdat er minder materiaal nodig is en de constructie wordt er ook lichter door. Is er ooit aan gedacht om van de traditionele vormgeving af te wijken?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Dit kan zeker voordelen hebben. Maar vergeet niet dat de bekende positie van drie kleuren op verschillende posities meehelpt bij de herkenning wanneer je een rood, oranje of groen licht ziet. Kleurenblinden zijn er al helemaal mee geholpen.’
‘Natuurlijk kun je daar oplossingen voor bedenken, bijvoorbeeld door per kleur ook een ander symbool in de lamp af te beelden. Maar het lijkt mij risicovol om dit te veranderen: iedereen is hier nu aan gewend. Om verwarring te voorkomen zou het eigenlijk wereldwijd in één keer moeten worden aangepast. Dat is nogal een uitdaging en kost veel geld.’
Onze autoredacteur Niek Schenk beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar auto@dpgmedia.nl
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Waarom hebben tunnels van die irritante gele en oranje lampen?
‘Waarom zie je altijd van die irritante gele of oranje lampen in tunnels?’, vraagt lezer Hanneke Brugmans in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Bij zonnig weer lijkt het of je een donker hol in rijdt, vervolgens worden je ogen bijna verblind wanneer je er weer uit rijdt. Bovendien voelt het niet goed, die slecht verlichte tunnels.’ -
Deze mythes over autoverzekeringen kunnen je veel geld kosten
Autoverzekeringen zijn duur en er bestaan veel misverstanden over. Door slim om te gaan met de polisvoorwaarden en de tips hieronder, kun je veel geld en ellende besparen. Dit zijn de hardnekkigste mythes rond de autoverzekering. -
VRAAG & ANTWOORD
Verkeerslicht herkent motorrijder vaak niet, maar daar is een trucje voor
‘Als motorrijder sta ik geregeld te wachten voor verkeerslichten die mij niet ‘herkennen’ en mij pas het groene licht geven na twee of drie rondjes groen voor de andere weggebruikers’, aldus lezer Erik Matthijsen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen.
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
-
-
Veel particulieren stappen over op elektrisch rijden, kwart van de nieuwe auto’s elektrisch
Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt relatief snel. Ruim een kwart van de nieuwe auto’s die particulieren afgelopen jaar kochten, reed volledig op stroom. Een jaar eerder was dat nog 11 procent, meldt branchevereniging RAI Vereniging. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zorgen matrixborden voor files op de snelweg?’
‘Ik zie op de snelweg bijna altijd files ontstaan bij invoegstroken doordat de matrixborden 70 en 50 aangeven als maximumsnelheid’, aldus lezer K. Peters-Bühler in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Er is dan vaak niets aan de hand en je kunt gewoon doorrijden, maar het zijn de borden die de file veroorzaken. Ik zie dit onder meer bij Lexmond en Almere-Buiten gebeuren. Als auto’s normaal door kunnen rijden bij het invoegen, zouden er op die plekken geen files ontstaan.’
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer