‘Waarom branden de achterlichten ook niet gewoon bij dagrijverlichting?’
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom is er niet voor gekozen om ook de achterlichten te laten branden bij dagrijverlichting?’ vraagt lezer A. van den Heuvel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Half Nederland rijdt nu bij slecht weer zonder achterlichten.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Dagrijlicht is vooral bedoeld om auto’s voor tegemoetkomend verkeer beter zichtbaar te maken. Achterlichten mochten er volgens de Europese regelgeving aanvankelijk niet eens mee gecombineerd worden. Sinds 2015 is dat wel toegestaan, maar het is nog steeds niet verplicht. Inderdaad leidt dit regelmatig tot gevaarlijke situaties en ik ben het met u eens: onbegrijpelijk hoe de autoriteiten hiermee zijn omgegaan.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben steeds meer auto’s zo’n stompe neus?’
-
Vraag & Antwoord
Stadslicht is geen oplossing voor achterlichten
Iemand noemde laatst in deze rubriek stadslicht als oplossing voor het probleem dat bij veel auto’s geen achterlichten branden als ze met dagrijlicht rijden. Maar het gebruik van stadslicht is uitsluitend toegestaan in combinatie met mistlampen. De naam stadslicht is al jaren geleden vervangen door stand- of parkeerlichten. Ze mogen gebruikt worden bij een in het donker geparkeerde auto, om hem beter zichtbaar te maken. Wil je met dagrijverlichting overdag ook de achterlichten aan hebben, dan kan je beter het dimlicht inschakelen. —Frie van der Meij -
1
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen. -
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn hapgrage steenmarters ook een gevaar voor elektrische auto’s?’
‘Kunnen elektrische auto’s evenveel last hebben van steenmarters als benzine- en dieselauto’s?’, vraagt lezer Loet Otto in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie.
-
Vraag & Antwoord
Is rijden met één dagrijlicht verboden?
-
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘100, 120 of 130 km/u: hoe hard mag je ’s avonds rijden op de snelweg?’
‘Bij mij en ook anderen in mijn omgeving is er verwarring over de maximumsnelheid in Nederland na 19.00 uur. Zijn er ook wegen waar je vanaf dat moment 130 kilometer per uur mag rijden?’, vraagt lezer Jan Smit. -
PREMIUM
Zo ben je de buxusmot te slim af: ‘Timing van de behandeling is cruciaal’
Buxusliefhebbers, let op, de rupsen van de buxusmot zijn al volop aan de vraat. Rond deze tijd verpoppen ze tot mot, met een nieuwe generatie tot gevolg. Ingrijpen is de boodschap! Hoe roep je de plaag een halt toe en houd je je geliefde planten gezond? Tuinexpert Laurence Machiels weet raad: ,,Een feromoonval lokt de mannetjes en kan voorkomen dat de buxusmotten paren.’’