‘Vreemd toch dat je nog wel een sigaret mag aansteken in de auto?’
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom mag je tijdens het rijden in de auto geen telefoon in de hand houden, maar wel een shaggie draaien of een sigaret aansteken en in de hand houden?’, vraagt lezer Ron van Doorn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dat is toch ook afleidend en gevaarlijk?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Dat klopt, maar de telefoon is nadrukkelijk door de wetgever benoemd omdat mensen de neiging hebben daar langere tijd op te gaan lezen of kijken. In principe is elke vorm van langdurige afleiding, waardoor de bestuurder zijn ogen onvoldoende op de weg gericht houdt, verboden. Je kunt dus ook in de door u geschetste situaties worden bekeurd. En ook als je je bijvoorbeeld met behulp van je make-upspiegel onderweg zit op te maken. Een uitzondering is er voor handelingen die met bediening van de auto te maken hebben, zoals een radiozender zoeken of een navigatiebestemming invoeren.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Wanneer mag je met blauwe kentekenplaten rijden?’
‘Laatst werd ik ingehaald door een auto die gebruikt wordt voor orgaantransport’, schrijft lezer Gert Koerselman in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Hij had blauwe (taxi-)kentekenplaten. Ook auto’s van de huisartsenposten hebben vaak blauwe kentekenplaten. Ambulances daarentegen hebben gele kentekenplaten, terwijl die ook personen vervoeren, dus zou ik juist daar ook blauwe platen verwachten. Welke criteria liggen hieraan ten grondslag?’ -
Dit buurland houdt verkeersboetes in op het salaris van wanbetalers
België kan onbetaalde boetes nu nog makkelijker innen door de bedragen rechtstreeks van het salaris van de overtreder in te houden, of zelfs door het voertuig van de overtreder aan de ketting te leggen. -
PREMIUM
Van 50 naar 30 kilometer per uur in de stad: dit zijn de voor- en nadelen
In alle Nederlandse dorpen en steden gaat de maximumsnelheid omlaag. Dat is veel veiliger, maar ook een peperdure operatie. Bovendien zijn automobilisten langer onderweg. In Utrecht bijvoorbeeld ben je op sommige straten bijna dubbel zoveel tijd kwijt tijdens de avondspits. En wie gaat die nieuwe snelheden eigenlijk handhaven? -
Schoonmaaktip van de week
Met deze tips bespaar je een hoop geld en heb je ook nog eens lekker zachte handdoeken
Het huis kan eens in de zoveel tijd wel een grote beurt gebruiken. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp helpt daarom alledaagse problemen op te lossen. Deze week: handdoeken. -
VRAAG & ANTWOORD
Snelwegkwestie: wie heeft er voorrang bij het invoegen?
‘Wie heeft er voorrang als je gaat invoegen op de snelweg?’, vraagt lezer Rob van den Akker. ‘De invoegende partij of de auto die al op de snelweg rijdt? Ik ga er hierbij van uit dat je rijdend op de snelweg niet naar links kunt uitwijken omdat daar al iemand rijdt.’
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je parkeren bij een oplaadplek als je betaalt?’
‘Mag ik met mijn brandstofauto parkeren op een oplaadplaats voor elektrische auto’s, als ik gewoon parkeergeld betaal?’, vraagt lezer C. Wijngaarden. -
-
-
Als je bewuster wil leren eten ‘is een quick fix vaak niet mogelijk’
Veel Nederlanders willen bewuster eten. Wat kun je vandaag al doen om om dit te bereiken? Twee experts geven uitleg. -
PREMIUM
Belangrijke tunnel wordt twee jaar lang gerenoveerd, en dat gaan automobilisten merken
De poort van en naar Rotterdam wordt ‘ie ook wel genoemd. Maar na 54 jaar trouwe dienst is de Heinenoordtunnel op de A29, een belangrijke schakel tussen Brabant en Zuid-Holland, ‘op’. Vijf vragen over de grote renovatie die volgende week begint.