Volkswagen start milieu-offensief en gaat accu's van elektrische auto's systematisch recyclen
De Volkswagen Groep, de op een na grootste autofabrikant ter wereld, gaat alle accupakketten van zijn elektrische auto's systematisch recyclen. Het besluit maakt onderdeel uit van een milieu-offensief dat vandaag wordt bekendgemaakt: ‘Way to Zero’. De autofabrikant wil uiterlijk in 2050 volledig CO2-neutraal opereren.
De milieuplannen zijn opmerkelijk aangezien dezelfde autofabrikant nog maar vijf jaar geleden in een kwaad daglicht stond vanwege het dieselschandaal. Toen bleek dat Volkswagen had gemanipuleerd met uitlaatgas-tests, om milieuvervuiling te verdoezelen.
De plannen voor de komende jaren moeten het beschadigde blazoen voor eens en voor altijd oppoetsen, zo lijkt het. In 2030 zal minimaal 70 procent van alle auto’s die Volkswagen in Europa verkoopt volledig elektrisch zijn. Daarbij gaat het om meer dan een miljoen voertuigen.
In 2030 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuwe auto's die Volkswagen Groep verkoopt zijn gereduceerd met 40 procent. Drie jaar geleden werd nog gesproken van 30 procent. Volkswagen zegt met dit plan 17 ton CO2 per auto te besparen. Het bedrijf wil zo snel mogelijk alle beschikbare modellen van elektrische aandrijving voorzien. Ook de productie, inclusief die van toeleveranciers, en het onderhoud mag niet langer tot CO2-uitstoot leiden. De hoogspanningsaccu's van afgedankte elektrische auto's zullen systematisch gerecycled worden. Daardoor kan onder meer 90 procent van de grondstoffen hergebruikt worden.
Zonneparken
Het is de bedoeling dat elektrische auto's de komende jaren consequent met groene stroom worden opgeladen. Daarom gaat de Volkswagen Groep de komende vier jaar investeren in nieuwe windmolenparken en zonneparken in heel Europa. Uiteraard valt hierbij wel een kanttekening te plaatsen. Volkswagen kan immers onmogelijk bepalen dat de klanten in de praktijk ook daadwerkelijk groene stroom gebruiken. In sommige delen van Europa wordt dat nu nog nauwelijks gedaan.
Hoe dan ook, het bedrijf maakt nu al onderdeel uit van het snelgroeiende Ionity-netwerk voor laadpalen in Europa. Ook andere autofabrikanten hebben zich hierbij aangesloten. Bovendien werkt Volkswagen samen met onder meer energiebedrijf RWE.
Vanaf 2030 moeten ook alle fabrieken wereldwijd volledig op groene stroom draaien. Alleen voor China wordt een uitzondering gemaakt. De autofabrikant is tegenwoordig erg afhankelijk van dit land, met de grootste automarkt ter wereld. Het is overduidelijk dat in China ook op dit gebied de regering aan de touwtjes trekt en niet Volkswagen het voor het zeggen heeft.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
PREMIUM
Alles is elektrisch, maar waar blijft de cabrio op stroom?
Na een flink pak sneeuw in april zou je het bijna vergeten, maar het cabrioletseizoen staat voor de deur. Voor wie dit voorjaar lekker open wil rijden zijn dit de beste tips van onze autoredactie. Opvallend: elektrisch cabriorijden is er nog altijd (bijna) niet bij. -
PREMIUM
Elektrische auto zonder stroom? Wegenwacht komt met nieuw wapen om automobilist te redden
De Wegenwacht heeft een speciale aanhanger ontwikkeld waarmee elektrische auto's die zonder stroom zitten snel weer op weg kunnen worden geholpen. De eerste, speciaal hiervoor ontwikkelde aanhangwagen wordt gestationeerd in Utrecht. -
In de voetsporen van de legendarische Golf GTI: de nieuwe VW ID.4 GTX
Volkswagen gaat zijn elektrische auto's in extra sportieve versies uitbrengen. Het eerste model, de ID.4 GTX is vandaag onthuld. De auto treedt in de voetsporen van de legendarische Golf GTI, met één groot verschil. De sportieve prestaties gaan nu hand in hand met een schoon geweten.
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Skoda deelt gevoelige tik uit aan ‘moeder’ Volkswagen
De nieuwe Skoda Enyaq iV heeft veel gemeen met de ID.4 van Volkswagen. Maar in de praktijk blijkt het Tsjechische familielid op diverse punten beter uitgedacht dan z’n ‘voorbeeld’ uit Duitsland. De tijd dat Skoda nog het budgetmerk van de VW Groep was, is met deze auto definitief voorbij. -
Audi presenteert kleinere en goedkopere elektrische auto's : Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron
Na de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV komt Audi met een elektrische auto op dezelfde basis: de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. Ze staan in juni in de Nederlandse showrooms en hun rijbereik is maximaal 528 kilometer. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt.