Volkswagen moet schadevergoeding betalen aan eigenaar van sjoemeldiesel
Volkswagen moet eigenaren van een sjoemeldiesel in Duitsland een schadevergoeding betalen. Dat heeft het Bundesgerichtshof in Karlsruhe, de hoogste Duitse rechtbank, bepaald. Hoeveel geld de consumenten krijgen, hangt af van het aantal kilometers dat de auto's gereden hebben.
De rechters deden uitspraak in de zaak van de koper van een tweedehands Volkswagen Sharan. Die kocht de auto in 2014 voor net geen 31.500 euro en hij wilde het volledige aankoopbedrag terug. Volkswagen meende echter dat de auto steeds gewoon had gefunctioneerd en wilde helemaal niets betalen. Maar door de software te installeren waarmee uitlaatgastests werden gemanipuleerd heeft Volkswagen volgens de rechter ,,bewust en systematisch gedurende verschillende jaren de autoriteiten bedrogen, met het oog op winst.” Uiteindelijk kreeg de VW-bezitter 25.600 euro terug en daar bovenop komt nog de rente.
De uitspraak vormt een precedent en heeft mogelijk gevolgen voor nog eens 60.000 zaken die Duitse autobezitters tegen Volkswagen hebben aangespannen en die nog lopen. Een aantal van die zaken komt ook nog bij het Bundesgerichtshof terecht. In juli behandelen de rechters daarvan nog drie zaken.
Schikking
Volkswagen heeft in het schandaal rond de sjoemelsoftware in Duitsland onlangs ook al een schikking getroffen met circa 262.000 andere bezitters van de betrokken dieselauto’s. VW was begin dit jaar met de Duitse consumentenorganisatie VZBV een schikking overeengekomen. In de overeenkomst is voorzien dat getroffen consumenten een schadeloosstelling kunnen krijgen voor het waardeverlies van hun voertuig ten gevolge van het schandaal. Er zullen schadevergoedingen betaald worden met een totale waarde van 620 miljoen euro. In dit geval gaat het om bedragen van 1.350 euro tot 6.250 euro, die vanaf deze maand uitbetaald zullen worden. Voor ongeveer 21.000 gevallen is nog aanvullend onderzoek nodig.
Begin deze maand besliste ook een Britse rechter dat ook tienduizenden Volkswagen-bezitters in Groot-Brittannië terecht een schadevergoeding eisen van de Duitse autofabrikant, vanwege de sjoemelsoftware. Het Britse gerechtshof moet nog wel beslissen op welke schadevergoeding de 91.000 klagers recht hebben.
Ook in Nederland lopen al jaren juridische procedures van Volkswagen-klanten tegen de grootste autofabrikant ter wereld. Maar tot nu toe heeft Volkswagen noch VW-importeur Pon enige schadevergoeding toegezegd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Frankrijk is alweer klaar met trajectcontroles
In België neemt het aantal trajectcontroles sterk toe, maar in Frankrijk zijn ze er alweer klaar mee. De officiële reden is dat ze te duur zijn in onderhoud, maar dat is volgens een Franse belangenclub van automobilisten niet de werkelijke reden. -
PREMIUM
‘Leukemie is vaak domme pech, zelfs mensen die supergezond leven kunnen het krijgen’
De termen leukemie, bloedkanker en beenmergkanker worden vaak over één kam geschoren. Maar het gaat hier dus niet over één en dezelfde vorm van kanker. Sébastien Anguille, hoogleraar hematologie aan de Universiteit Antwerpen (UA) en hoofd hematologie van het UZ Antwerpen (UZA), geeft duiding. Hoe kan je herkennen of je leukemie hebt? En wat zijn de overlevingskansen? -
2
Elektrische auto's zijn relatief snel total loss en dit is waarom
Elektrische auto's zijn gevoelig voor kleine aanrijdingen. Een beschadigde accu is moeilijk te repareren en moet vaak in zijn geheel worden vervangen. Dat betekent een enorme kostenpost voor kopers. -
VW betaalt 620 miljoen euro aan schadevergoedingen in Duitsland
Volkswagen heeft in het schandaal rond de sjoemelsoftware in Duitsland een schikking getroffen met circa 200.000 bezitters van de betrokken dieselauto's. Er zullen schadevergoedingen betaald worden met een totale waarde van 620 miljoen euro. Dat heeft het autoconcern bevestigd. -
auto-expert
Verlaging maximumsnelheid veroorzaakt meer luchtverontreiniging
In steeds meer steden wordt de snelheid voor het autoverkeer verlaagd naar 30 kilometer per uur. Ook in Amsterdam heeft het gemeentebestuur dit besloten. ‘Maar langzamer rijden betekent toch ook meer vervuilend uitlaatgas?’, vraagt G.J. Roomer zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUM
Door deze veelgemaakte fouten slijt je auto bovenmatig snel
Tijdens de autorijlessen wordt ons vooral geleerd hoe je schadevrij door het verkeer komt, maar niet of nauwelijks hoe je moet rijden om slijtage aan je auto te voorkomen. Als je deze slechte gewoontes afleert, gaat je auto langer mee. -
-
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
PREMIUM
Is jouw auto ook vies door het winterse weer? Zo maak je het interieur schoon en fris
Ben je ook zo klaar met de moddervlekken in je auto en de aanslag aan de binnenkant van je ruiten? Een flinke schoonmaakbeurt voor het interieur van je auto zorgt niet alleen voor een langere levensduur van je auto, maar vergroot ook je levensgeluk en rijplezier.