VW ID.3
Volledig scherm
VW ID.3 © Volkwagen

Volkswagen ID.3 mogelijk jaar vertraagd door softwareproblemen

Volkswagens elektrische ID.3 verschijnt mogelijk niet deze zomer op de markt, maar pas een jaar later. De vertraging wordt veroorzaakt door grote softwareproblemen. 

Het Duitse Manager Magazin, doorgaans goed geïnformeerd over het reilen en zeilen binnen de nationale auto-industrie, luidt de noodklok over de Volkswagen ID.3. Hoewel Volkswagen zelf nog geen problemen gemeld heeft rond zijn elektrische massaproduct, zouden er bij de tests met de pre-productiemodellen ‘enorme softwareproblemen’ zijn ontdekt, waarvoor tot nog toe geen oplossing gevonden werd. 

VW ID.3
Volledig scherm
VW ID.3 © VW

Volgens een interne bron komt zelfs het topmanagement regelmatig op de werkvloer om de voortgang op de voet te volgen. Ook zouden er al ontslagen zijn gevallen. Meer dan 10.000 experts zouden bezig zijn te proberen alle problemen zo snel mogelijk op te lossen. De softwareproblemen zouden voortvloeien uit een ‘te haastig ontworpen basisarchitectuur’, waardoor de verschillende systemen niet correct met elkaar communiceren of simpelweg uitvallen. 

300 problemen per dag

De problemen begonnen in december, maar zijn nu - ruim twee maanden later - nog steeds niet opgelost. Volgens de experts zijn er honderden testrijders die dagelijks nieuwe softwareproblemen in de ID.3 melden. Sommige werknemers melden zelfs 300 problemen op een dag. Volkswagen-ceo Herbert Diess beweert desondanks dat van vertragingen geen sprake is. Volgens Manager Magazine zouden de leveringen in het slechtste geval echter tot een jaar vertraging kunnen oplopen.

VW ID.3
Volledig scherm
VW ID.3 © VW

De Volkswagen ID.3 komt in Nederland aanvankelijk op de markt als speciale 1st Edition, met een accucapaciteit van 58 kWh en een bereik van zo’n 420 kilometer. Alle voor Nederland bestemde exemplaren zijn inmiddels vergeven. De vanafprijs van deze versie bedraagt 38.000 euro. Later volgen versies met een groter en kleiner accupakket. 

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.