VW ID.3
Volledig scherm
VW ID.3 © Volkwagen

Volkswagen ID.3 mogelijk jaar vertraagd door softwareproblemen

Volkswagens elektrische ID.3 verschijnt mogelijk niet deze zomer op de markt, maar pas een jaar later. De vertraging wordt veroorzaakt door grote softwareproblemen. 

Het Duitse Manager Magazin, doorgaans goed geïnformeerd over het reilen en zeilen binnen de nationale auto-industrie, luidt de noodklok over de Volkswagen ID.3. Hoewel Volkswagen zelf nog geen problemen gemeld heeft rond zijn elektrische massaproduct, zouden er bij de tests met de pre-productiemodellen ‘enorme softwareproblemen’ zijn ontdekt, waarvoor tot nog toe geen oplossing gevonden werd. 

VW ID.3
Volledig scherm
VW ID.3 © VW

Volgens een interne bron komt zelfs het topmanagement regelmatig op de werkvloer om de voortgang op de voet te volgen. Ook zouden er al ontslagen zijn gevallen. Meer dan 10.000 experts zouden bezig zijn te proberen alle problemen zo snel mogelijk op te lossen. De softwareproblemen zouden voortvloeien uit een ‘te haastig ontworpen basisarchitectuur’, waardoor de verschillende systemen niet correct met elkaar communiceren of simpelweg uitvallen. 

300 problemen per dag

De problemen begonnen in december, maar zijn nu - ruim twee maanden later - nog steeds niet opgelost. Volgens de experts zijn er honderden testrijders die dagelijks nieuwe softwareproblemen in de ID.3 melden. Sommige werknemers melden zelfs 300 problemen op een dag. Volkswagen-ceo Herbert Diess beweert desondanks dat van vertragingen geen sprake is. Volgens Manager Magazine zouden de leveringen in het slechtste geval echter tot een jaar vertraging kunnen oplopen.

VW ID.3
Volledig scherm
VW ID.3 © VW

De Volkswagen ID.3 komt in Nederland aanvankelijk op de markt als speciale 1st Edition, met een accucapaciteit van 58 kWh en een bereik van zo’n 420 kilometer. Alle voor Nederland bestemde exemplaren zijn inmiddels vergeven. De vanafprijs van deze versie bedraagt 38.000 euro. Later volgen versies met een groter en kleiner accupakket. 

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Nu 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.