Volkswagen ID.3 mogelijk jaar vertraagd door softwareproblemen
Volkswagens elektrische ID.3 verschijnt mogelijk niet deze zomer op de markt, maar pas een jaar later. De vertraging wordt veroorzaakt door grote softwareproblemen.
Delen per e-mail
Het Duitse Manager Magazin, doorgaans goed geïnformeerd over het reilen en zeilen binnen de nationale auto-industrie, luidt de noodklok over de Volkswagen ID.3. Hoewel Volkswagen zelf nog geen problemen gemeld heeft rond zijn elektrische massaproduct, zouden er bij de tests met de pre-productiemodellen ‘enorme softwareproblemen’ zijn ontdekt, waarvoor tot nog toe geen oplossing gevonden werd.
Volgens een interne bron komt zelfs het topmanagement regelmatig op de werkvloer om de voortgang op de voet te volgen. Ook zouden er al ontslagen zijn gevallen. Meer dan 10.000 experts zouden bezig zijn te proberen alle problemen zo snel mogelijk op te lossen. De softwareproblemen zouden voortvloeien uit een ‘te haastig ontworpen basisarchitectuur’, waardoor de verschillende systemen niet correct met elkaar communiceren of simpelweg uitvallen.
300 problemen per dag
De problemen begonnen in december, maar zijn nu - ruim twee maanden later - nog steeds niet opgelost. Volgens de experts zijn er honderden testrijders die dagelijks nieuwe softwareproblemen in de ID.3 melden. Sommige werknemers melden zelfs 300 problemen op een dag. Volkswagen-ceo Herbert Diess beweert desondanks dat van vertragingen geen sprake is. Volgens Manager Magazine zouden de leveringen in het slechtste geval echter tot een jaar vertraging kunnen oplopen.
De Volkswagen ID.3 komt in Nederland aanvankelijk op de markt als speciale 1st Edition, met een accucapaciteit van 58 kWh en een bereik van zo’n 420 kilometer. Alle voor Nederland bestemde exemplaren zijn inmiddels vergeven. De vanafprijs van deze versie bedraagt 38.000 euro. Later volgen versies met een groter en kleiner accupakket.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Iconische Volkswagen T1 Camperbus is terug, dankzij Playmobil
De Volkswagen T1 is een van de meest geliefde klassiekers aller tijden en wordt door fans vaak ingezet als foodtruck of kampeerauto. Playmobil heeft de oorspronkelijke kampeerbus op verbluffende wijze in het klein nagemaakt. -
Rij-impressie
Rijden met de Porsche Taycan Cross Turismo: Zwitsers zakmes
De nieuwe Taycan Cross Turismo is de ‘lifestyle stationwagon’ variant, die naar verwachting meer dan de helft van de nieuwe Taycan-verkopen voor zijn rekening zal nemen. We reden met een van de eerste prototypes. -
PREMIUM
Elektrische motorfiets is nog schaars en peperduur, maar ‘ook zó verslavend’
Ze hebben namen als Eva Ribelle en LiveWire, zijn enorm snel, muisstil maar helaas (nog) erg duur. Elektrische motoren zie je daarom nog niet veel rijden, maar zijn wel de overweging waard. -
Nooit meer aquaplaning: dit systeem splijt plassen zoals Mozes de Rode Zee
Een nieuw systeem dat mede werd ontwikkeld door Bosch moet ongevallen door aquaplaning voorkomen. Het werkt met 5G-technologie en een waterpomp die plassen ‘splijt’. -
Elektrische auto voor 17.000 euro: dit nieuwe Spaanse EV-merk maakt het mogelijk
Het nieuwe Spaanse automerk Lupa wil betaalbare elektrische auto's produceren. Het bedrijf heeft voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor ogen, waarvan de E26 het meest concrete type is.
-
Waarom je in dit land nooit voor een brandkraan moet parkeren
Brandweerlieden in New York hebben de ramen van een auto ingeslagen en de brandslang dwars door de auto gelegd omdat deze een brandkraan blokkeerde. De eigenaar kreeg ook nog eens een forse bekeuring. -
Ruimer en praktischer: Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld
Porsche heeft de Taycan Cross Turismo nu officieel onthuld. Dit is de hogere en ruimere versie van de de volledig elektrische sportauto. Hij belooft in elk geval meer gebruiksvriendelijkheid en Erik Kouwenhoven van onze autoredactie heeft er onlangs al mee gereden. -
ANWB: vervangen halogeenlampen door led-lampen moet worden toegestaan
De ANWB wil dat het wettelijk wordt toegestaan om halogeen lampen in auto’s te vervangen door led-verlichting, net zoals dat in huizen gebeurt. Uit een test van de ANWB in samenwerking met de Duitse zusterclub ADAC blijkt dat dit veilig kan. Voor het achteraf inbouwen van led-lampen in auto’s zijn meerdere systemen te koop. Maar het gebruik ervan op de openbare weg is nu verboden.