Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd.
Delen per e-mail
In een poging aan de boete van de Europese Unie te ontkomen, verenigde Volkswagen zich met een aantal fabrikanten van elektrische auto's in een zogenaamde CO2-poule. Dat is een beproefde manier om de CO2-uitstoot uit te smeren over verschillende autobouwers. Maar zelfs met de hulp van Chinese, elektrische merken als Aiways en MG wordt het CO2-doel nog met 0,5 gram per auto per kilometer overschreden. Dat betekent voor Volkswagen een boete die naar verluidt ‘in de zeer lage driecijferige miljoenen’ gevonden kan worden, oftewel minimaal 100 miljoen euro.
Zonder hulp van de Chinese fabrikanten komt de gemiddelde CO2-uitstoot van de Volkswagen Groep op 99,8 gram per auto per kilometer uit in 2020. En dat is dan nog zonder de ‘grote vervuilers’ Bentley en Lamborghini, die als kleine autobouwers in een aparte categorie vallen. Evengoed betekent die 99,8 gram een afname van 20 procent ten opzichte van 2019. En dat is te danken aan de verkoopstijging van elektrische auto's en plug-inhybrides in 2020 met maar liefst 335 procent.
Hoewel het bedrijf niet aan de CO2-boete kan ontkomen, is er wel goed nieuws voor Volkswagen als merk. Dit belangrijkste onderdeel van de Volkswagen Groep wist z’n gemiddelde CO2-uitstoot in Europa terug te dringen van 119 naar 92 gram per kilometer. Dat Volkswagen op eigen kracht wel onder het door de EU gestelde maximum zou uitkomen, dankt het natuurlijk in hoge mate aan het succes van de ID.3. Die volledig elektrische nieuwkomer was goed voor 56.500 van de in totaal 134.000 verkochte elektrische Volkswagens, waarmee het merk z’n verkoop van elektrische auto's in 2020 zag verdrievoudigen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMRenault-topman
Carlos Ghosn: van bewonderde ondernemer naar ontsnappen in een muziekkoffer
De gevallen Renault-topman Carlos Ghosn zat op plastic slippers in de cel. In een kist ontvluchtte hij Japan. Samen met zijn vrouw schreef hij een boek over Renault, corruptie, chantage en een ‘wreed en pervers’ verhoor. -
Groot stuk metaal doorboort voorruit truck, bestuurder overleeft bizar ongeval
Een bestuurder van een truck in New York is afgelopen week bijzonder goed weggekomen toen een groot stuk metaal zijn voorruit doorboorde. Hoewel de man door het voorwerp op zijn hoofd werd geraakt, overleefde hij het bizarre ongeval. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen. -
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt. -
Elektrische auto voor 17.000 euro: dit nieuwe Spaanse EV-merk maakt het mogelijk
Het nieuwe Spaanse automerk Lupa wil betaalbare elektrische auto's produceren. Het bedrijf heeft voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor ogen, waarvan de E26 het meest concrete type is.
-
‘Nieuwe elektrische VW krijgt actieradius van 700 kilometer’
Volkswagen mikt voor zijn elektrische sedan, die naar verwachting tussen 2022 en 2023 op de markt verschijnt, op een actieradius van 700 kilometer. Dat zeggen ingenieurs van het merk in vakblad Automotive News Europe. Dat cijfer ligt hoger dan de verwachte actieradius die Volkswagen in 2018 opgaf bij de onthulling van het conceptmodel ID Vizzion. -
Volkswagen wil net zo snel auto's produceren als Tesla en bouwt complete fabriek om
Volkswagen staat aan de vooravond van een grootscheepse verbouwing van zijn fabriek in thuishaven Wolfsburg. Daarmee wil de automaker de strijd aangaan met de Amerikaanse branchegenoot Tesla, die nabij Berlijn een gigafabriek aan het bouwen is. Topman Herbert Diess zou aan zijn topmanagers hebben medegedeeld dat Volkswagen zich moet kunnen meten met de beoogde productiesnelheid van Tesla. -
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3: vernieuwend maar niet altijd handig
Volkswagen blaast hoog van de toren met zijn nieuwe ID.3. Dit is de eerste VW die vanaf de basis volledig als elektrische auto is ontwikkeld.