Volkswagen gaat nu zélf schade claimen vanwege het dieselschandaal
Volkswagen is de afgelopen jaren door tal van consumenten en beleggers aangeklaagd vanwege de sjoemelsoftware in dieselauto's. Maar nu draait de autofabrikant de rollen om en dient zélf een schadeclaim in. Tegen twee voormalige topmannen van de Volkswagen Groep.
De Raad van Toezicht van Volkswagen bereidt een schadeclaim voor tegen voormalig CEO Martin Winterkorn en voormalig Audi-topman Rupert Stadler, laat de autofabrikant weten. Om hoeveel geld het precies gaat, wordt niet duidelijk.
Na een uitgebreid juridisch onderzoek, dat al sinds 2015 loopt, het jaar waarin het schandaal aan het licht kwam, concludeert de Raad van Toezicht van Volkswagen dat zowel Winterkorn als Stadler als verantwoordelijke bestuurders hun zorgplicht volgens het ondernemingsrecht hebben geschonden. Het onderzoek richtte zich op alle leden van de Raad van Bestuur die op het moment dat Dieselgate aan het licht kwam in functie waren, maar alleen Winterkorn en Stadler zijn schuldig bevonden.
Bij beide bestuurders gaat het erom dat ze in die situatie niet adequaat hebben gehandeld en bepaalde informatie achterhielden die van belang was voor de autoriteiten. De hoogte van de claim die beide mannen uiteindelijk te wachten staat, is nog niet bekend. Het ligt in de lijn der verwachting dat dat nog een langlopende juridische vete gaat opleveren. De totale schade van het Dieselgate-schandaal bedraagt inmiddels meer dan €32 miljard voor Volkswagen.
Eerder sprak de rechtbank in het Duitse Braunschweig Winterkorn vrij van marktmanipulatie, maar voor andere aanklachten wordt hij momenteel nog steeds vervolgd. De advocaten van Winterkorn laten volgens persbureau Reuters in een statement weten dat Winterkorn de beslissing van Volkswagen omtrent de schadevergoeding betreurt. ,,Winterkorn is ervan op de hoogte dat de Raad van Toezicht mogelijke claims moet onderzoeken en vaststellen. Hij zal daarom in gesprek gaan met Volkswagen AG om deze vragen op te helderen.” De advocaten van Stadler wilden geen reactie geven.
Volkswagen gaat sinds 2015 wereldwijd diep door het stof vanwege software die de Duitse fabrikant in auto’s met 1.2-, 1.6- en 2.0 TDI-motor (type EA 189) heeft geplaatst om de NOx-emissietests om de tuin te leiden. Later werden er bij diverse benzine- en dieselmotoren onregelmatigheden aangetroffen bij de CO2-uitstoot. Autoweek heeft een speciaal dossier waarin het schandaal van vele kanten wordt belicht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rauwe groenten, kaneel, ananas: wat kun je écht beter laten staan als je zwanger bent?
Eten wordt een tikkeltje ingewikkelder als je zwanger bent. ,,Sommige vrouwen zijn zo bezorgd dat ze rauwe groenten negen maanden lang van hun bord bannen”, vertelt gynaecoloog Ronald Devlieger. Maar zijn die groenten dan echt zo slecht voor de baby? En hoe zit het met kaas, koffie, alcohol en voedingssupplementen? Devlieger zet alles op een rijtje. -
AUTOTEST
Test Toyota Aygo X: verbetering heeft wel een prijs
Een Toyota Aygo kocht je begin dit jaar nog voor 12.835 euro. Zijn opvolger, de Aygo X, kost in de geteste uitvoering 24.455 euro. De prijsstijging komt door strengere regels en betere technologie. Kun je niet beter de iets duurdere Yaris kopen? -
Koken & Eten
Zo maak je de perfecte nasi goreng
Er is geen standaardrecept voor nasi goreng. Maar houd je aan deze basisregels van Maureen Tan, auteur van de Bijbel van de Indonesische keuken, en je gebakken rijst kan niet mislukken. En heb je een restje rijst in de koelkast, dan ben je helemaal snel klaar. -
PREMIUM
Rugspecialist legt uit waar je op moet letten als je het matras vervangt
Een goed matras kan rugpijn niet oplossen, maar wel verlichten, zegt dokter Mahieu, rugspecialist uit België. Hij vertelt waar je op moet letten bij de aankoop van een nieuw matras. -
Sjoemelsoftware Volkswagen officieel illegaal: ‘Belangrijk wapen in juridische strijd’
De sjoemelsoftware die vooral Volkswagen jarenlang in haar auto’s heeft gestopt is in strijd met Europese wet- en regelgeving. Dat oordeelt het Europese Hof van Justitie in Parijs.
-
Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal
In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag. -
‘Nederland pakte sjoemelende automerken onterecht niet aan’
Nederland liet dieselsjoemelaars onterecht gaan. Tot die conclusie komt Follow The Money (FTM) na een analyse van een interpretatie van het Europese Hof van Justitie van de Europese emissiewetgeving. -
Gedupeerden Dieselgate-schandaal kunnen VW vervolgen via Nederlandse rechtbank
Nederlandse automobilisten een auto van Volkswagen kochten waarvan naderhand bleek dat geknoeid was met de emissiegegevens, kunnen de fabrikant daarvoor vervolgen voor Nederlandse rechtbanken. Dat heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld.