‘Vogelvrije’ elektrische step geeft stadsbewoners kopzorgen

videoDe elektrische step lijkt in veel Europese steden een opmars te maken. Het mogelijke voordeel is dat er minder auto’s in de binnensteden rijden, maar het nadeel is dat stepbestuurders bij gebrek aan regelgeving doen wat ze willen én de steps overal laten slingeren.

De elektrische step is een ideale manier om een stad te bezichtigen. Via een app is het vervoersmiddel ook nog eens snel en eenvoudig te boeken, maar menig stadsbewoner wordt er gek van.

In steden als Parijs, Barcelona, Brussel en Madrid struikel je bijvoorbeeld over de achtergelaten steps. De elektrische voertuigen vallen in veel Europese steden bovendien buiten alle bestaande regelgeving. De gebruikers sjezen over fietspaden en de autorijbaan of ze zigzaggen tussen voetgangers door over de stoep. En ze parkeren waar ze maar willen.

Het aantal incidenten lijkt te stijgen. Exacte cijfers ontbreken, maar in de VS, waar de elektrische step al meer ingeburgerd is, zijn er volgens Consumer Reports sinds eind 2017 vier doden en zeker vijftienhonderd gewonden gevallen bij incidenten met elektrische steps.

Verf

Gisteren vond in Parijs het eerste dodelijke ongeval van de Franse hoofdstad plaats met een elektrische step, een voertuig dat ongeveer een jaar geleden zijn intrede deed in de straten aldaar. Een 25-jarige man kwam om nadat hij met zijn step in botsing was gekomen met een vrachtwagen. Volgens Franse media gaf de man met de step geen voorrang.

Naar schatting rijden er op dit moment 20.000 elektrische steps over de Parijse straten. Dit tot groot ongenoegen van veel inwoners. De roep om nieuwe verkeersregels wordt steeds sterker. In de Franse stad Lyon probeerden tegenstanders de elektrische steps zelfs al te saboteren door er verf op te spuiten.

In het Belgische Brussel overleed in april een 41-jarige man nadat hij zwaargewond werd aangetroffen op een bankje, met een step aan zijn voeten. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis, waar hij aan zijn verwondingen overleed. Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid loopt in 40 procent van de ongevallen met een elektrische step de gebruiker hoofdletsel op. Al vanaf een snelheid van 5 kilometer per uur kan een botsing fatale gevolgen hebben.

Roekeloos

Bestuurders van steps zijn daarnaast soms behoorlijk roekeloos. Zo filmde een Belgische automobilist met zijn dashcam hoe een bestuurder met een elektrische step door de Brusselse Hallepoorttunnel rijdt. Op de beelden van afgelopen zondag is te zien hoe iemand met een step helemaal op het rechter baanvak rijdt, net tegen de rand. Auto’s die hem willen inhalen, moeten uitwijken naar links.

In Nederland staan verhuurbedrijven van elektrische steps te trappelen om van start te gaan, maar door de regelgeving is dat hier nu nog verboden. Een elektrische step moet een goedkeuring voor de openbare weg krijgen door de RDW en de overheidsinstantie is daar volgens de vaak internationale bedrijven veel te traag mee. Het aantal elektrische steps in grote steden is daardoor nu nog marginaal.

Volledig scherm
Een man rijdt op een elektrische step door de tunnel. © RV Facebook
  1. 2 miljoen euro over? Dan kan deze elektrische Ferrari-concurrent van jou zijn

    2 miljoen euro over? Dan kan deze elektri­sche Ferrari-concurrent van jou zijn

    In 2020 staat hij te glimmen in de bijzondere showroom van Louwman Exclusive langs de A2 bij Utrecht: de Pininfarina Battista. Van deze nieuwe, volledig elektrische supersportwagen uit Italië worden niet meer dan 150 stuks geproduceerd, waarvan er maximaal 50 naar Europa komen. Ook in Nederland is hij vanaf nu te bestellen, al gaat de Battista bij ons – exclusief belastingen – minimaal twee miljoen euro kosten.