Een van de drie eerste Land Rovers die in 1948 werden onthuld in Amsterdam, is compleet gerestaureerd met behoud van patina
Volledig scherm
Een van de drie eerste Land Rovers die in 1948 werden onthuld in Amsterdam, is compleet gerestaureerd met behoud van patina © Land Rover

Verloren gewaande show-Land Rover na 50 jaar weer in glorie hersteld

Een van de drie auto’s waarmee Land Rover in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam zijn werelddebuut maakte, is na een restauratie van een jaar technisch in oude glorie hersteld. De auto werd in 2016 bij toeval teruggevonden. 

Experts van Land Rover op het gebied van historische voertuigen waren vorig jaar in rep en roer toen een bijzondere auto werd ontdekt in een afgelegen tuin in het Britse Solihull. Opvallend genoeg was dat in de buurt van de plek waar de eerste Land Rovers ooit het levenslicht zagen. Het bleek een van de drie pre-productiemodellen te zijn die in 1948 werden onthuld op de AutoRAI in Amsterdam.

De Land Rover Series 1 glom in 1984 tijdens zijn debuut, maar in de loop der jaren was het model toch wat glans verloren. De laatste eigenaar kocht de auto als restauratieproject, maar kwam hier nooit aan toe. Nadat experts van Land Rover de auto hadden geïdentificeerd als een van de drie show-auto's, werd de roestige 4x4 vervoerd naar de specialisten van Land Rover Classic in Coventry. 

Demontage van de klassieker
Volledig scherm
Demontage van de klassieker © Land Rover

Zij zijn gespecialiseerd in de conservering en restauratie van Land Rovers die tien jaar of langer uit productie zijn. Voor de restauratie werd de auto compleet gestript en werd onderzocht welke componenten nog te gebruiken waren, welke hersteld konden worden na vijftig jaar niet meer gebruikt te zijn.

De moeilijkheid zat 'm vooral in enkele details, zoals de kenmerkende bedieningsorganen voor de vierwielaandrijving, die alleen in enkele pre-productie-exemplaren in het dashboard waren geplaatst. Het bleek een behoorlijke klus om het achterliggende stelsel van stangen, hefboompjes en overbrengingen terug te brengen in de staat van 1948. Ook was de showauto linksgestuurd, maar toen de auto terugging naar Engeland werd het stuur naar de rechterkant verplaatst. Ook die omissie werd teruggedraaid door de experts.

De Land Rover is technisch compleet nieuw en dus weer klaar voor nieuwe uitdagingen
Volledig scherm
De Land Rover is technisch compleet nieuw en dus weer klaar voor nieuwe uitdagingen © Land Rover

Een ander probleem was dat het originele remsysteem, dat afweek van dat in de productieversie van de Land Rover, in de loop der jaren was verwijderd. Maar ook dit werd door de specialisten van Land Rover Classic volledig gereconstrueerd op basis van originele tekeningen. De onderdelen werden met de hand gemaakt en zorgvuldig gemonteerd op dezelfde manier als in 1948.

De experts hebben er bewust voor gekozen om het patina van deze zeventig jaar oude auto te bewaren. Scheuren, gaten en scherpe randjes werden gerepareerd en als er nieuwe plaatdelen moesten worden gemonteerd, gebeurde dat met hetzelfde twee millimeter dunne aluminium dat in 1948 was gebruikt. Nieuwe lak werd gemaakt op basis van de originele lichtgroene kleur die onder de stoelen bewaard was gebleven, waarna de nieuw gelakte delen werden ‘verouderd’ om perfect bij de rest van de carrosserie te passen.

Land Rover Classic ging zelfs zo ver om een origineel logo, dat verloren was gegaan, te reproduceren op basis van een foto die in 1948 op de RAI was genomen. Ook voor andere onderdelen die moesten worden vervangen, maakten de specialisten gebruik van het uitgebreide archief van Land Rover Classic, met originele tekeningen en afbeeldingen, en van andere bewaard gebleven pre-productie-exemplaren. Zodoende konden alle onderdelen op de juiste manier worden gemonteerd. De auto is dit weekend te zien op de Land Rover Classic-stand tijdens de Goodwood Revival Meeting in Engeland.

Zo zag de auto eruit toen deze werd aangetroffen in een tuin in Engeland, met het stuur rechts
Volledig scherm
Zo zag de auto eruit toen deze werd aangetroffen in een tuin in Engeland, met het stuur rechts © Land Rover

Tijdlijn introductie Land Rover AutoRAI 1948

1948 Gebouwd met het stuur links, geregistreerd als ‘Experimenteel model’

1948 Voorzien van nieuwe productieonderdelen en omgebouwd naar besturing aan rechterzijde

1955 Voor het eerst op kenteken gezet op 25 juni 1955: SNX 910

1961-1988 Verkocht en doorverkocht aan diverse eigenaars; auto wordt jarenlang niet gebruikt

2016 Auto gevonden in een tuin vlak bij de fabriek in Solihull, waar hij stond te wachten op een restauratie die nooit plaatsvond

2018 Identiteit van auto vastgesteld door experts van Land Rover Classic, restauratie vindt plaats

2019 Auto gerestaureerd naar oorspronkelijke, correcte specificatie met het stuur links

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”