Van snelste tot ruigste Bond-car ooit: dit zijn de negen auto's uit 'No time to die’
Na lang wachten kwam gisteren de nieuwste James Bond-film uit. Die staat niet alleen bol van de spectaculaire actiescènes en gevatte humor, maar ook van de blitse sportwagens. Deze negen auto's maken samen met de meesterspion hun opwachting in No time to die.
Uiteraard neemt Bond plaats achter het stuur van een aantal Aston Martins. Het Britse automerk is al sinds de derde Bond-film Goldfinger (1964) verbonden met 007. De wagen uit die film, de iconische Aston Martin DB5, werd nadien ook in heel wat films gebruikt en nu dus ook in No time to die. Niet verwonderlijk dus dat deze auto voor velen de Bond-auto bij uitstek is.
De DB5 is trouwens niet de enige Aston Martin in de film. Ook de klassieke V8 speelt mee. We zagen dit automodel voor het eerst in The living daylights (1987) met Timothy Dalton in de huid van 007. Deze auto heeft, zoals je uit zijn naam kan afleiden, een V8-motor. Die is goed voor 320 pk en een topsnelheid van 261 kilometer per uur.
Tot slot zien we Bond ook nog in twee moderne wagens van Aston Martin. Als eerste zien we de DBS Superleggera. Dit Engelse monument heeft een V12-motor met een inhoud van 5,2 liter, goed voor 725 pk en een trekkracht van 900 Newtonmeter. Al dat vermogen wordt via een automaat met acht versnellingen naar de achterwielen gestuurd. Deze Superleggera haalt een topsnelheid van 340 kilometer per uur. Een snelle wagen dus, maar niet de allersnelste waar Bond ooit in reed. Want dat is de Aston Martin Valhalla. Die auto beschikt over een V8-motor van 4 liter en heeft een systeemvermogen van 950 pk. Hij sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,5 seconden. Bovendien zit deze auto vol met technologie uit de Formule 1.
Jaguar/Land Rover
Ook Jaguar/Land Rover, die andere Britse fabrikant, leende maar wat graag enkele bolides uit aan de bekendste spion ter wereld. Zo maakt de Land Rover Defender zijn opwachting in een achtervolgingsscène over het platteland. Andere SUV’s van het merk die we in de film gaan zien, zijn de Range Rover Sport en de originele Range Rover. Net als Aston Martin wil ook dit Britse merk immers zijn rijke geschiedenis delen met de filmfanaten. Bovendien: klassieke auto's in een film zorgen altijd voor een goede sfeer.
Het andere onderdeel van de autogroep, Jaguar, leverde de XF Sportbrake. Als James hier voor de snelste uitvoering kiest, krijgt hij een V8-motor van 5 liter, goed voor 550 pk. De Sportbrake sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,6 seconden.
Vreemde eend in de bijt
Naast al dat Britse geweld, kruipt acteur Daniel Craig tot slot achter het stuur van een Japanse auto, om precies te zijn een Toyota Land Cruiser van de J100-generatie. Zijn zwaarste uitvoering heeft een V8-motor van 4,7 liter, goed voor 245 pk. Met een 0-100 tijd van 11,7 seconden is het zeker niet de snelste Bond-car ooit, maar wel een van de ruigste.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMRecensie
Nieuwe Bond breekt radicaal met traditie, maar valt een beetje tegen: ons oordeel over No time to die
De 25ste en soms verrassend emotionele James Bond-film No time to die maakt – we zullen niks weggeven - een paar radicale keuzes die je niet verwacht in een franchise die al sinds Dr. No uit 1963 speelt met hetzelfde sjabloon. Toch valt Daniel Craigs zwanenzang ook een beetje tegen. Een recensie in hoofdstukken. -
PREMIUMinterview
Daniel Craig zou liever polsen doorsnijden dan doorgaan als James Bond: ‘Na Spectre was het klaar’
De nieuwe James Bondfilm staat eindelijk voor de deur. Deze site sprak met de hoofdrolspelers van No Time to Die, onder wie Daniel Craig die een terugkeer als 007 eigenlijk niet zag zitten. ,,Tijdens een pauze kon ik mezelf toch weer bij elkaar vegen.” -
PREMIUM
Nieuw wapen van de taliban: ‘supercar’ met uiterlijk van Lamborghini en motor van een Corolla
De Mada 9 is een zelfuitgeroepen ‘supercar’ van de taliban. Ingenieurs bouwden er naar verluidt vijf jaar aan en het resultaat oogt strak, maar onder de motorkap lijkt toch niet zoveel paardenkrachten te zitten als bij ‘concurrenten’ Bugatti en Lamborghini. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Helm nodig op de snorfiets? Dan stappen we op de elektrische fatbike (en dat is niet zonder gevaar)
Ze hebben dikke banden, liggen laag bij de grond en zoeven steeds vaker voorbij: elektrische fatbikes. Voor jongeren hét alternatief voor de snorfiets, zeker sinds voor deze tweewielers begin dit jaar een helmplicht werd ingevoerd. Maar ze zijn niet zonder gevaren, waarschuwen deskundigen.
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
-
-
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
Amerikaanse staat Wyoming wil verkoopverbod elektrische auto’s in 2035
De Amerikaanse staat Wyoming wil de verkoop van nieuwe elektrische voertuigen in 2035 verbieden. De staat heeft wetgeving ingevoerd die uitgaat van een geleidelijke afschaffing.