Volledig scherm
Tips en trucs voor optimaal aircogebruik © ANP

Tips en trucs voor optimaal aircogebruik bij hitte

De airconditioning draait deze week overuren in de auto. Maar hoe bereik je het beste effect? Met de antwoorden op deze vragen houd je het hoofd (en de rest) koel.

Zijn auto’s met airco veiliger tijdens deze hitte?

Ja. Bij een temperatuur van 35 graden aan boord kan de kans op ongelukken toenemen, liet onderzoek in het verleden zien. Niet alleen omdat de bestuurder slaperig kan worden, maar ook omdat het reactievermogen mogelijk vermindert. Automobilisten met de airconditioning aan reageren vermoedelijk letterlijk koeler op verkeerssituaties. Zij kunnen zich waarschijnlijk beter concentreren, ervaren minder stress en hebben een sneller reactievermogen. Het beste is de airco op niet lager dan 20 graden en niet hoger dan 26 graden af te stellen.

Hoe krijg ik de temperatuur in mijn auto het snelst omlaag?

Wegrijden met geopende ramen, de airco op zijn koudste stand zetten en de blower op zijn hoogste stand. Wanneer de airco koude lucht begint te blazen de ramen sluiten en de recirculatiestand inschakelen. Daardoor hoeft de installatie geen lucht van buitenaf te koelen en is het sneller koud. Als de auto op de gewenste temperatuur is, de recirculatiestand uitschakelen en een warmere temperatuur instellen. Schakel vlak voor het uitstappen de airconditioning uit. Dat helpt om de overgang van koud naar warm te verkleinen.

Hoe koud mag ik de airco zetten?

Het verschil tussen buiten- en binnenlucht mag idealiter niet meer dan zo’n 8 graden Celsius zijn. Mensen die problemen hebben met hun bloedsomloop kunnen zelfs flauwvallen als de overgang tussen warm en koud te groot is. Richt de blower overigens niet direct op het lichaam. Dit kan spierklachten veroorzaken, zoals een stijve nek. In de regel volstaat een maximaal verschil van vijf graden tussen binnen en buiten. Dat is ook beter voor het brandstofverbruik.

Mijn auto verbruikt meer brandstof dan normaal. Komt dat doordat de airconditioning overuren maakt?

Ja. Airco’s gebruiken extra brandstof (3 tot 10 procent) en kosten motorvermogen (5 tot 10 pk), afhankelijk van de omstandigheden. Vooral auto’s met een automatische versnellingsbak verbruiken aanzienlijk meer dan auto’s met een handbak. Tests van TNO wezen uit dat het brandstofverbruik dan tot 27 procent kan toenemen.

Slijt een airco sneller als je hem intensief en langdurig gebruikt?

Nee. In theorie gaat een airconditioning een autoleven lang mee. Wel kan de aandrijfriem slijten en wanneer de airconditioning niet regelmatig wordt gecontroleerd, verkort dat de levensduur aanzienlijk. Wanneer het straks koeler wordt, moet de airconditioning ook minstens een keer per week worden aangezet. Dit om het koelsysteem te smeren, anders kan het koudemiddel gaan lekken. Een plas water onder de auto is tijdens deze hitte overigens normaal. Het is condenswater van de airconditioning.

Is een airconditioning dan niet onderhoudsvrij?

Nee. Per jaar verliest ‘ie bij normaal gebruik zo’n 6 tot 8 procent koudemiddel. Dat moet op peil worden gehouden. Ook moet worden gekeken of zich geen rottende bladeren in de luchtinlaat bevinden. Om het jaar een controle bij een bedrijf met STEK-erkenning (Stichting Erkenning voor de Koudetechnische bedrijven) verdient aanbeveling, ook om te kijken of de aandrijfriem intact is en de slangen niet zijn beschadigd.

Sinds het zo warm is, ruik ik een vieze lucht als ik de airconditioning aanzet. Hoe komt dat en hoe voorkom ik dat?

Het kwaad geschiedt op de verdamper, waar het koel, vochtig en donker is en zodoende een prima verblijfplaats voor bacteriën en schimmels. Door de airco vijf tot tien minuten voor het verlaten van de auto uit te zetten, droogt de verdamper door de rijwind en verdwijnt de condens uit het systeem. Eenmaal aangetaste systemen kunnen bij een bedrijf met een STEK-keurmerk worden gereinigd met desinfecterende middelen.

Ik heb last van beslagen ruiten als de airco aanstaat. Hoe komt dat?

Dat komt doordat de ruiten aan de binnenkant van de auto vies zijn. Door het gebruik van de airco ontstaat er aanslag op de ruiten, waardoor deze sneller beslaan. Wanneer ze regelmatig van binnen schoon worden gemaakt, verdwijnen de beslagen ramen sneller.

Lees ook: Vijf fouten bij het gebruik van airco in de auto (en hoe het wel moet)

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”