Test Renault Captur: lastig te evenaren
AutotestDe Captur was in 2013 een van de pioniers als compacte SUV. Inmiddels zijn er veel concurrenten bij gekomen, maar het lukt ze nauwelijks om deze populaire Renault van de troon te stoten.
Renault Captur 0.9 TCe (90 pk), vanaf €19.490
Origineel, aantrekkelijk design is lang houdbaar. De Renault Captur bewijst dat als geen ander. Na vijf jaar ziet hij er nog steeds zeer eigentijds uit. Ook het goede zitcomfort en de hoge instap maken hem nog altijd tot een van de meest verkochte auto's in Nederland.
Het interieur oogt eveneens nog steeds modern met kleuraccenten, een grote, digitale snelheidsmeter en een sleutelkaart die de contactsleutel vervangt. Ronduit verrassend zijn het bergvakje met klep bovenin het dashboard én de grote lade die het traditionele handschoenenkastje vervangt. Minder van deze tijd is het beperkte aantal knoppen op het stuur. Renault gebruikt nog steeds zo'n ouderwetse, dikke stengel aan de stuurkolom voor bediening van de audio-installatie.
Infotainment
De Captur is leverbaar met keus uit drie infotainment-systemen, inclusief een maximaal 7 inch groot beeldscherm. Helaas laten die systemen zich alleen aan een Android-telefoon koppelen en dat staat Google in Nederland niet toe. Het systeem in de geteste auto blijkt overigens ook geen topper als het gaat om snelheid en overzichtelijkheid.
De zitruimte op de achterbank is voldoende, mede dankzij de mogelijkheid om deze te verschuiven. Ook de bagageruimte is groot genoeg, al zijn er concurrenten die meer bieden. De laadvloer laat zich op verschillende niveaus plaatsen en dat is handig.
De driecilinder turbomotor (testverbruik 1 op 12,7) levert bij lage toeren erg weinig trekkracht en hij is ook niet de stilste. Indrukwekkender is het onderstel. Dat combineert goed veercomfort met een stevige wegligging. Ook de besturing is dik in orde. De Captur heeft door zijn leeftijd inmiddels wel een achterstand opgelopen als het gaat om veiligheidssystemen. Zo is hij niet leverbaar met een radargestuurd systeem dat automatisch remt om botsingen te voorkomen. Ietwat ouderwets lijkt ook de toepassing van trommelremmen in plaats van schijfremmen achter, maar de remprestaties laten weinig te wensen over.
PLUS
Goed zitcomfort. Origineel, tijdloos design. Verschuifbare achterbank.
MIN
Geen automatisch remsysteem. Niet altijd gewillige motor.
EINDCIJFER
6,4
CONCLUSIE
Goed zitcomfort, voldoende ruimte en een prima weggedrag kenmerken de Captur. Ondanks zijn leeftijd oogt hij allerminst ouderwets. Maar technisch gezien begint hij zo langzamerhand wel achter te lopen.
EXTRA TESTNOTITIES
- De geteste motorvariant heeft geen start-stopsysteem. Hij is sowieso niet de zuinigste in dit segment.
- Dat zie je niet vaak: de (Zipper-)stoelbekleding is uitneembaar. Zo kan je na een paar jaar nog eens wisselen, of de stof een wasbeurt geven.
- Verantwoordelijk voor de originele, tijdloze vormgeving van de Captur is de Nederlander Laurens van den Acker, die de design-afdeling van Renault leidt.
- Er zijn vele mogelijkheden om een Captur naar persoonlijke smaak aan te kleden, met een rijke keus uit kleuren en accessoires.
- De Captur is technisch vrijwel gelijk aan de Renault Clio.
- Opmerkelijk: van huis uit heeft de Captur een sprietantenne, maar als accessoire (€174,95) kan deze vervangen worden door een haaienvin-antenne, die tevens geschikt is voor ontvangst van digitale radio.
- De elektronica in de Captur is niet altijd sterk in de communicatie. Soms klinkt een waarschuwende piep, terwijl de auto niet duidelijk aangeeft waarom. Pas na een uitgebreide zoektocht in de menu's blijkt het dan bijvoorbeeld om een waarschuwing voor snelheidscontroles te gaan.
- De kofferbak heeft - afhankelijk van de stand van de verschuifbare bank - een inhoud van 377 tot 455 liter en dat is keurig voor deze klasse.
- De door ons geteste Captur heeft de lichtste motorisering. Het is de TCE 90 die vanaf €19.490 in de prijslijst staat. In dit geval betreft het de Intens-uitvoering en die kost €23.390. Bovendien is de test auto verrijkt met tweekleurige lak en bijpassende bekledingsstof (€695), een middenarmsteun voorin (€195), het Bose-audiosysteem met zes luidspekers en subwoofer (€495) en het Easy Life Pack (parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, automatisch inparkeren, dode hoek-waarschuwing, €495). Met dit alles komt de totaalprijs van de geteste auto op € 25.270.
- De geteste versie (Intens) heeft standaard het Renault R-Link multimedia- en navigatiesysteem met 7 inch touchscreen en voice-control en TomTom navigatie, inclusief HD Traffic verkeersinformatie en een kaart van Europa met maximaal drie jaar lang gratis updates.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Bedrijf rijdt weg kapot en mag op kosten van belastingbetaler alles opknappen: ‘Daar vind ik wat van’
‘Een beloning voor slecht gedrag’, zo noemt oud-raadslid en -wethouder Robèrt Smits het feit dat firma Olieman in opdracht van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de Oudeweg in Reeuwijk gaat opknappen. -
Ongemak over donorconceptie van je kind? ‘Leg uit dat iedereen erbij hoort, ook de donor’
Ouders die een kind krijgen met hulp van een spermadonor kampen met psychosociale problemen wanneer zij onvoldoende steun en begeleiding krijgen als het kind er eenmaal is. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Amsterdam UMC. Heterostellen, lesbische stellen en alleenstaande moeders lopen in de opvoeding regelmatig tegen dingen aan waarbij ze professionele hulp en contact met lotgenoten missen. -
Zo verdwijnen je WhatsAppberichten automatisch
Wil je voorkomen dat jouw berichten voorgoed terug te vinden zijn door (oud-)gesprekspartners? Of wil je wat opslagruimte vrijhouden op je smartphone? WhatsApp kan nieuwe berichten na een bepaalde tijd automatisch laten verdwijnen. -
Superbespaarder
Jasmina: ‘Door onze buffer hebben we het altijd gered en geen dag zonder eten gezeten’
Sommige mensen kunnen enorm goed met geld omgaan. Of ze nu veel of weinig hebben, ze zijn creatief en mét resultaat. Hoe doen ze dat toch? Elke week laten we hier een superbespaarder aan het woord. Deze keer Jasmina Borgeld (36), die van haar moeder leerde om creatief met geld te zijn. -
PREMIUM
Jeroen verkoopt ijs vanuit zijn Piaggio: ‘Als je er met twee volwassenen in zit moet je van elkaar houden’
Hoewel zijn ijskraam iets weg heeft van een tuktuk, is dat het zeker niet. Jeroen van Voorn uit Amersfoort is gek op zijn Italiaanse Piaggio Ape 50. Hij verkoopt ijsjes op markten, schoolpleinen en festivals. Soms wringt hij zich letterlijk in de gekste bochten.
-
PREMIUM
Hoe de ambulance vaker op tijd komt met behulp van de wiskunde van Rob
De ambulance die een te lange aanrijtijd heeft om een leven te redden, het is een schrikbeeld. Rob van der Mei maakt met behulp van wiskundige modellen hulpdiensten met ambulancevoertuigen efficiënter. -
Auto van voormalig dictator heeft minimumprijs van slechts 500 euro
Een Renault Fuego GTS die de voormalige Roemeense dictator Nicolae Ceausescu ooit aan zijn dochter gaf, wordt binnenkort geveild. De vanafprijs van deze coupé werd vastgesteld op 500 euro. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mogen motorfietsen meer herrie maken?’
‘Waarom mogen motorfietsen veel meer lawaai maken dan auto’s?', vraagt lezer Bas Loeve in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘In sommige gebieden is de overlast fors.’