Test Renault Captur E-Tech Hybrid: prettige hybride zonder stekker
AUTOTESTDe Renault Captur is er tegenwoordig ook als hybride, met én zonder stekker. Dat laatste maakt hem 3000 euro goedkoper dan de plug-in, terwijl hij er geen minder plezierige auto door wordt.
Renault Captur E-Tech Hybrid (143 pk/105 kW), vanaf €30.700
Eigenlijk is een volledig elektrische versie het enige wat nog ontbreekt in het Captur-aanbod. Want verder is er voor zo’n beetje elke wens een aandrijflijn beschikbaar. Al vanaf 26.600 euro koop je de gewone benzineversie. Als hybride loopt de prijs al gauw duizenden euro’s op, maar vervolgens bespaar je dan natuurlijk wel op de brandstofkosten.
Bekijk hier de prijzen en specificaties van alle Renault Captur-uitvoeringen, verzameld door AutoWeek.
De hier geteste E-Tech Hybrid kun je niet zelf opladen. Hij heeft het type aandrijflijn dat de Toyota Prius vanaf de eeuwwisseling wereldwijd tot bestseller maakte. Slimme technologie zorgt er in deze Captur voor dat het benzineverbruik binnen de perken blijft. Tijdens de test lag het verbruik rond 1 op 18,0. Maar vooral als je hogere snelheden op de snelwegen mijdt, kan het nog veel zuiniger, blijkt uit onze ervaring.
De Captur is verder nog steeds een comfortabele en best ruime auto. De stoelen zitten fijn. Ook op de achterbank, die heel handig verschuifbaar is, hebben de passagiers niks te klagen. Bovendien is de bagageruimte van flink formaat.
Deze Captur heeft minder motorkracht dan de plug-inversie, maar dat maakt hem nauwelijks trager. Hij is namelijk ook 200 kilogram lichter, doordat er geen groot accupakket nodig is. Keerzijde van de medaille blijft natuurlijk dat je volledig elektrisch met deze Renault niet ver komt. Al probeert hij bij het wegrijden wel altijd de benzinemotor achterwege te laten. Verder valt er nog nog wel iets te verbeteren aan de samenwerking tussen gaspedaal, motor en automaat. Soms is het toerental net iets te hoog of reageert de aandrijflijn trager dan verwacht.
De standaard automaat draagt bij aan het rijcomfort en hetzelfde doet het prima onderstel. Dat vertoont weliswaar een iets steviger karakter dan verwacht, maar de adequate demping maakt veel goed.
Plus
+ Zuinige hybride.
+ Fijn weggedrag.
+ Verschuifbare achterbank.
+ Flinke bagageruimte.
Min
- Werking aandrijflijn kan beter.
- Slechte caravantrekker.
- Schroef-antenne.
Eindcijfer
7,5
Conclusie
Deze Captur is als hybride zonder stekker een aantrekkelijk alternatief voor de andere motorversies. Hij is relatief zuinig en biedt veel ruimte, voor zowel de inzittenden als de bagage. Technisch kan er hier en daar nog wel wat verbeterd worden.
Extra testnotities
Renault koos voor deze stekkerloze hybride voor een 1,6-liter viercilinder benzinemotor zónder turbo. Hij is gekoppeld aan twee elektromotoren, gemonteerd aan één as. Die constructie is best bijzonder, want de concurrentie vindt meestal één elektromotor in een dergelijke hybride voldoende.
In feite is de Captur natuurlijk een SUV-versie van de Clio. Hij is ook op dezelfde techniek gebaseerd.
Ook handig: de laadvloer in de bagageruimte heeft een ‘dubbele bodem’.
Fraai en chic: de vormgeving van de drie grote ronde draaiknoppen van de klimaatregeling.
Het infotainment laat qua mogelijkheden weinig te wensen over. Maar in logica van de bediening én de snelheid blijft het achter bij de nieuwste generatie infotainment, die is gebaseerd op Google-technologie en in de nieuwe elektrische Mégane E-Tech te vinden is.
Doet ouderwets aan: die rechthoekige stengel aan de stuurkolom waarmee je de audio bedient. En als het even tegenzit, zie je de bedieningsknop niet eens, doordat hij achter het stuur verdwijnt.
Ook een tikkeltje ouderwets: de antenne die je bij de wasstraat eraf moet schroeven. De vaste haaienvin-antenne heeft de Captur blijkbaar nog niet bereikt.
Met slechts 1338 kg is deze Captur hybride best licht. Helaas komen caravanliefhebbers niet aan hun trekken: bij 750 kg achter de trekhaak houdt het op.
De Renault Captur E-Tech Hybrid (die om precies te zijn 143 pk/105 kW aan motorvermogen levert), koop je vanaf €30.700. De testauto heeft echter het iets rijkere Intens-uitrustingsniveau, waarmee zijn prijs op €32.300 komt. In dit geval waren er ook een paar opties aan boord: tweekleurenlak (€795), Pack City (€395) en Pack Navigation (€395). Hiermee komt de totaalprijs van de testauto op €33.885.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
Dit zijn de beste tweedehandsauto’s per model
De Britse onafhankelijke consumentenorganisatie WhatCar heeft de Used Car of the Year Awards uitgereikt. Opvallend genoeg ging een Franse auto er met de hoofdprijs vandoor. -
AUTOTEST
Test Toyota Yaris Cross: krap achterin, maar wel lekker zuinig
De Yaris, een van de meest verkochte modellen van Toyota, is nu ook als SUV verkrijgbaar. Traditiegetrouw is hij er ook als hybride zonder stekker. -
AUTOTEST
Test Dacia Duster: groot, stoer en waar voor je geld
De Dacia Duster is een grote, stoere SUV, maar zijn prijs blijft relatief klein. Ook met deze auto weet het Roemeense merk weer te verrassen met ruimte en waar voor je geld.
-
AUTOTEST
Test Renault Arkana: hybride SUV-coupé voor een groter publiek
Dure merken als BMW en Mercedes-Benz introduceerden de SUV-coupé. Maar met de Renault Arkana komt hij binnen het bereik van een groter publiek. -
-
-
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Verrassend: dit is nu de bestverkochte auto van Europa
De Peugeot 2008 was in oktober de populairste auto in Europa. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics. De Franse merken zijn goed vertegenwoordigd in de Europese verkoopranglijst.