Test Renault Austral: opvolger van de Kadjar scoort erg veel pluspunten
AUTOTESTAustral heet de nieuwe middenklasse-SUV van Renault. Hij is de opvolger van de Kadjar. Dit keer heeft Renault er meer werk van gemaakt dan het slechts faceliften van een Nissan.
Renault Austral Full Hybrid (200 pk/148 kW), vanaf €43.830
Je zit lekker in de nieuwe Renault. Met zijn lengte van 4,51 meter is de Austral 8 centimeter langer dan de al even nieuwe Nissan Qashqai. De beenruimte achterin is mede daardoor riant en de bijna vlakke vloer helpt er ook aan mee. De bagageruimte is met 487 liter groot genoeg voor een auto van dit formaat. Bovendien is de achterbank over 16 centimeter verschuifbaar en kan als optie de stand van de rugleuning worden gewijzigd. Jammer alleen dat je de bank niet op afstand vanuit de bagageruimte kunt omklappen.
Aan de stuurkolom zien we rechts maar liefst drie bedieningshendels voor de audio, richtingaanwijzer/ruitenwissers én automaat. Dat kan verwarrend zijn. Verder vallen in het interieur twee 12-inch grote schermen op. Het ene functioneert als instrumentarium en is achter het stuur geplaatst. Het andere, verticaal gepositioneerd, is bedoeld voor het infotainment.
En dat blijkt van topkwaliteit. Renault is zo slim geweest om daarvoor de technologie van Google te gebruiken. Dat leidt tot een zeer gebruiksvriendelijk systeem dat bovendien snel is en er grafisch goed uitziet. Verder is het fijn dat de klimaatregeling een eigen bedieningspaneel heeft.
Deze Austral is een hybride zonder stekker. Daardoor is volledig elektrisch rijden zeer beperkt mogelijk, uitgezonderd bij het wegrijden. Aan de andere kant hoef je met deze auto nooit aan een laadpaal en drukt de elektrische ondersteuning wel degelijk het brandstofverbruik (tijdens deze test 1 op 16). De aandrijflijn bezorgt de auto vlotte prestaties en het blijft prettig stil in het interieur.
De Austral stuurt goed en ligt overwegend koersvast op de weg. Hij wordt nooit uitgesproken sportief: de nadruk ligt op comfort. En dat past natuurlijk uitstekend bij een gezinsauto.
Plus
+ Erg ruim voor inzittenden én hun bagage.
+ Voorbeeldig infotainment.
+ Zeer variabel interieur.
+ Soepele en krachtige aandrijflijn.
+ Comfortabel.
Min
- Elektrisch rijden slechts minimaal mogelijk.
- Te veel bedieningshendels bij het stuur.
- Omklappen achterbank niet vanuit bagageruimte.
Eindcijfer
8,5
Conclusie
De Austral is een praktische, comfortabele en ruime gezinsauto met het onvolprezen Google-infotainment. Het interieur laat zich heel flexibel indelen. De hybride aandrijflijn leidt tot een zuinig verbruik en soepele motorprestaties.
Extra testnotities
Een mooie optie is vierwielbesturing (4Control Advanced) voor een nog kleinere draaicirkel.
De 1,2-liter driecilinder benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor die zijn stroom haalt uit een 2.0 kWh grote batterij. In feite heeft de Austral zelfs twee elektromotoren aan boord, maar de kleinste dient als start-generator.
Concurrenten van de Austral zijn onder meer de Kia Sportage, Ford Kuga, Peugeot 3008 en Toyota RAV4.
Ouderwets, alhoewel voor Renault-rijders heel vertrouwd: de bedieningsstengel voor de auto aan de stuurkolom.
De zitting van de achterbank is net iets te laag bij de vloer geplaatst, waardoor je bovenbenen minder steun krijgen.
De Austral was bij de technische ontwikkeling en het design van begin af aan als Renault bedoeld, maar deelt zijn platform nog steeds met de (al even nieuwe) Nissan Qashqai.
Renault begint met slechts 2 jaar garantie zo langzamerhand wel achter te lopen bij de concurrentie.
De automaat vertoont enige vertraging als je vol gas om prestaties vraagt. Ook neigt hij dan net iets te lang, hoog in de toeren te blijven hangen. Het is de vraag of de doorsnee koper van deze auto daar veel last van zal hebben. Wie geen sportieve ambities heeft en doorgaans rustig aan doet, zal er weinig van merken.
Goed nieuws voor caravanliefhebbers: deze SUV mag een geremde aanhanger tot 1500 kilogram trekken.
De CO2-uitstoot bedraagt 104 gram per kilometer.
De Austral heeft bij Renault ook de primeur van een nieuwe, sportief ogende en extra luxueus ogende topversie die Esprit Alpine heet.
De Renault Austral is te koop vanaf €37.330. Dan krijg je de Mild Hybrid (130 pk/96 kW). Getest is de E-Tech Full Hybrid (200 pk/148 kW) en die staat vanaf €43.830 in de prijslijst. Het geteste uitvoeringsniveau heet Iconic en daarmee kost deze Austral €47.330. Opties op de testauto zijn twee kleuren lak (€950), Harman Kardon-audiosysteem (€895), vierwielbesturing 4Control Advanced (€1495), een head-up display (€695), Matrix led-koplampen (€895), een elektrisch verwarmbare en extra tegen geluid geïsoleerde voorruit (€295) en een vast glazen panoramadak (€995). Met dit alles kost de geteste auto €53.550.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Autotest
Renault Austral doet alles wat ‘ie moet doen goed
Renault gooit een succesvol model zomaar bij het oud vuil. Voor de opvolger van de Kadjar, die in Nederland zeer veelvuldig te zien is, werd begonnen met een wit vel papier. In dit geval is dat echter niet moedig maar vooral heel erg logisch. -
Autotest
Waarom Ferrari zijn belofte brak met deze ‘SUV’: Purosangue
Ferrari beloofde jarenlang niet met een SUV te komen, maar hier is nu toch de hoge vierzits Purosangue. Niet gevreesd: de auto rijdt daadwerkelijk als een Ferrari, wat op voorhand een onmogelijke missie leek. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUM
Maak deze tien fouten bij het autowassen niet
De lente staat voor de deur, de temperaturen stijgen en dus is het eindelijk tijd om je auto klaar te maken voor het warme seizoen. Let daarbij op dat je daarbij niet deze gemakkelijk te voorkomen fouten maakt die je later geld kunnen kosten.
-
Nieuwe SUV van Renault: Austral volgt de Kadjar op
Renault heeft de opvolger van de Kadjar onthuld. Hij heet Austral en staat in september in de Nederlandse showrooms. Bijzonder zijn z'n ‘levende’ verlichting, vierwielbesturing en verschuifbare achterbank. -
-
-
Drukke ochtendspits door nat weer: vooral rond Rotterdam en richting Utrecht files
Zoals verwacht zorgt ‘echt veel regen’ en de gebruikelijke dinsdagdrukte voor een hoop stilstaand verkeer op de wegen. Rond 08.00 uur is er zo’n 500 kilometer file geteld. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”