Test Peugeot 308 SW Hybrid: rijdt fijn, maar wel wat krap achterin
AUTOTESTDe Peugeot 308 SW is er voor het eerst ook als plug-in hybride. Gezien de enorme populariteit van de SUV zou je bijna vergeten dat zo’n stationwagon eigenlijk ook heel handig is.
Peugeot 308 SW Hybrid (150 pk/110 kW), vanaf €38.530
Een ding valt meteen op zodra je in de Peugeot SW stapt: de zitruimte op de achterbank is voor volwassenen maar net voldoende. Dat is een tegenvaller in een gezinsauto. En heeft de gewone 308 SW nog 608 liter inhoud, in deze hybride is die gekrompen tot 548 liter. Niettemin valt daar goed mee te leven en het is nog altijd meer dan de 361 liter in de hatchback.
De bagageruimte blijkt bovendien erg handig ingericht: mooi rechthoekig, lage tildrempel, royale toegang. Handig is ook dat de bankleuning niet in de gebruikelijke twee, maar in drie delen omklapbaar is. Zo kun je lange bagage vervoeren, terwijl er toch vier zitplaatsen intact blijven. Helaas heeft deze hybride geen in hoogte verstelbare laadvloer, omdat zich daaronder het batterijpakket bevindt.
https://www.autoweek.nl/carbase/peugeot/308/?utm_source=ad&utm_medium=tekstlink&utm_term=byo&utm_campaign=redactioneel+autotest+2022
Bekijk hier de prijzen en specificaties van alle Peugeot 308-uitvoeringen, verzameld door AutoWeek.
Peugeot struikelde de afgelopen jaren over de bediening van het infotainment. Inmiddels werkt het al beter en zien we zelfs enkele ‘sneltoetsen’ onder het scherm. Maar het blijft irritant dat het klimaat nog steeds geen eigen bedieningspaneel kent. En ook qua snelheid en logica valt er nog wel wat te verbeteren.
Standaard wordt deze plug-inhybride geleverd met een 3,7 kW-boordlader. Daarmee gaat het opladen wel erg traag. Optioneel is een 7,4 kW-lader, maar die kost dan wel weer 400 euro extra.
Dankzij het 12,4 kWh batterijpakket kun je tot 60 kilometer elektrisch rijden. De hybride-aandrijflijn (testverbruik 1 op 17,5) maakt deze Peugeot lekker vlot (0-100 km/h in 7,6 sec.). Bijzonder aangenaam zijn de scherpe besturing én het fijne onderstel. Dat vertoont een mooie combinatie van goed veercomfort en een puike wegligging. De testauto mag een geremde aanhanger van 1450 kg trekken: een caravan meenemen is dus mogelijk, mits niet te groot.
Plus
+ Erg goed weggedrag.
+ Slimme oplossingen om bagage mee te nemen.
+ Krachtige, soepele aandrijflijn.
Min
- Te krap op de achterbank.
- Gekrompen bagageruimte in hybride.
-Standaard zwakke boordlader.
Eindcijfer
7,7
Conclusie
De 308 SW is een origineel vormgegeven en prettig rijdende auto. Maar het valt tegen dat je in deze gezinsauto op de achterbank ruimte tekort komt. Temeer daar de stationwagon 27 centimeter langer is dan de hatchback.
Extra testnotities
Regelmatig opladen is zeer aan te bevelen, want de SW heeft een benzinetank van slechts 40 liter, wat zijn rijbereik op brandstof beperkt.
De 308 SW loopt met zijn veiligheidsvoorzieningen en rijhulpen helemaal in de pas met andere auto’s van deze tijd.
Peugeot blijft eigenwijs als het gaat om de zitpositie van de bestuurder. Die heeft een bijzonder laag geplaatst, klein stuur en kijkt daar overheen naar het instrumentarium. Het is natuurlijk heel persoonlijk of je dat prettig vindt, maar het doet in elk geval sportief aan.
De bediening van het infotainment laat, na enkele verbeteringen sinds de vorige generatie, nog steeds te wensen over. Klik je een radiostation aan, dan reageert het systeem niet altijd. En als het al reageert, wil het soms het overzicht van stations na die handeling ineens verschuiven. Hoe moeilijk kan het zijn om zo’n systeem gewoon logisch te laten werken?
Hoewel het infotainment nog altijd niet helemaal prettig werkt, is er wel een handige ‘ouderwetse’ draaiknop voor het volume van de audio.
Peugeot heeft de bagageruimtevloer verstevigd, zodat je nu - aldus de fabrikant - zonder zorgen zelfs een wasmachine kunt vervoeren. De bodem kan 150 kilo dragen (terwijl zo’n 100 kilo gebruikelijk is).
De vormgeving van deze Peugeot verdient een pluim: zowel vanbinnen als vanbuiten overheerst de originaliteit en het ziet er ook in detail bijzonder sierlijk uit.
Het interieur van de geteste versie blijkt mooi afgewerkt met zelfs stof op het dashboard en de deurpanelen.
De samenwerking tussen de twee motoren en automaat is niet altijd even soepel. Dat heeft een merk als Toyota toch echt beter voor elkaar.
De Peugeot 308 SW is te koop vanaf €30.190. Dan krijg je de 1.2 PureTech 110 pk/81 kW Active Pack Business. De testauto is de Hybrid 150 pk/110 kW met standaard 8-traps automaat, die vanaf €38.530 in de prijslijst staat. Maar de geteste versie heeft de Allure Pack Business uitrusting, waarmee zijn prijs op €41.030 komt.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test BMW 2-serie Active Tourer: op onderdelen te karig uitgevoerd
Terwijl de meeste merken allang afscheid hebben genomen van de MPV (Multi Purpose Vehicle), is van de BMW 2-serie Active Tourer toch weer een nieuwe generatie verschenen. Terecht, want dit is een ideale gezinsauto. -
AUTOTEST
Elektrisch rijden voor grote gezinnen
De Mercedes EQB is een van de weinige elektrische auto’s die zeven personen kunnen vervoeren. Dat is ideaal voor grote gezinnen, of voor het teamvervoer van en naar de sportclub. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUM
Is jouw auto ook vies door het winterse weer? Zo maak je het interieur schoon en fris
Ben je ook zo klaar met de moddervlekken in je auto en de aanslag aan de binnenkant van je ruiten? Een flinke schoonmaakbeurt voor het interieur van je auto zorgt niet alleen voor een langere levensduur van je auto, maar vergroot ook je levensgeluk en rijplezier.
-
VRAAG & ANTWOORD
Is goedkope benzine echt slechter voor mijn auto?
‘Ik hoor weleens dat de goedkope benzine bij onbemande tankstations zoals Tango en Tinq erg slecht is voor de motor’, aldus lezer J.W. van den Beld in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Deze brandstoffen zouden verdund zijn. Wat is hiervan waar? Is die benzine inderdaad slecht en is het daarom beter om bij de grote merken te tanken?’ -
-
-
1
Het rijbewijs zoals we dat kennen verdwijnt als EU-wet wordt aangenomen
In de EU wordt gewerkt aan het digitale rijbewijs. De invoering daarvan behelst echter meer dan het digitaliseren van het ‘roze papiertje’. Dit kan er allemaal gaan veranderen. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.