Test Nissan Qashqai: meer kwaliteit en nog net zo handig in het gebruik
AUTOTESTDe jongste generatie van de Nissan Qashqai straalt meer kwaliteit uit dan voorheen. Gelukkig is hij nog net zo gebruiksvriendelijk.
Nissan Qashqai 1.3 mild-hybrid XTronic (158 pk/116 kW), vanaf €40.990
De Nissan Qashqai bestaat al sinds 2006 en was jarenlang een van de meest verkochte SUV’s in Nederland. Ook Nissan Qashqai occasions gaan als spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. Dat de nieuwste generatie een klasse hoger ambieert, zie je aan de fraaie afwerking van het dashboard en de bekleding. Alleen valt het zitcomfort tegen: de zittingen van de stoelen en achterbank bieden te weinig steun aan de bovenbenen.
Op de achterbank is er voldoende beenruimte, maar onder het glazen dak komen langere passagiers gauw met hun hoofd tegen de rand. Dat komt vaker voor, maar is wel iets om rekening mee te houden als je overweegt zo’n dak te bestellen.
In de nieuwste Qashqai is de inhoud van de bagageruimte gegroeid naar 504 liter: een van de grootste in deze klasse. Bovendien heeft hij heel handig een op twee verschillende hoogtes instelbare vloer. Sterker nog, je kunt de helft van die vloer ook omhoog zetten, om de bagage vast te houden. Maar een verschuifbare achterbank, zoals sommige concurrenten die hebben, is de Qashqai niet gegund.
Nissan heeft de verleiding weerstaan om tal van functies in het touchscreen onder te brengen. Daardoor is dit een zeer gebruiksvriendelijke auto gebleven, waarin je bijvoorbeeld het radio-volume nog simpelweg met een draaiknop regelt. Ook voor het klimaat heeft deze auto een apart bedieningspaneel: hulde!
De 1,3 liter viercilinder turbo-benzinemotor (testverbruik 1 op 13) is gekoppeld aan een CVT-automaat. En die blijkt niet altijd zo soepel te werken als andere automaten. Bij lage toerentallen duurt het ook net wat te lang voordat de aandrijflijn op het gaspedaal reageert. Maar caravanliefhebbers zullen blij zijn dat deze auto een aanhanger tot 1800 kg mag trekken. Verder stuurt de Qashqai prettig direct en hij ligt solide op de weg, gecombineerd met voldoende veercomfort.
Plus
+ Zeer gebruiksvriendelijk.
+ Flinke bagageruimte.
+ Prima weggedrag.
+ Goede caravantrekker.
Min
- Aandrijflijn zou verfijnder moeten werken.
- Zitcomfort kan beter.
- Geen verschuifbare bank.
Eindcijfer
7,6
Conclusie
De Nissan Qashqai is gebruiksvriendelijk en biedt veel zit- en bagageruimte. Hij vertoont ook een prima weggedrag en straalt meer kwaliteit uit dan ooit. Maar aan de aandrijflijn valt nog wel wat te verbeteren.
Extra testnotities
Wie volledig elektrisch wil rijden, heeft bij de Qashqai niks te zoeken. Maar Nissan introduceert dit jaar de nieuwe, volledig elektrische Ariya, die veel overeenkomsten met de Qashqai vertoont.
De Qashqai staat op hetzelfde platform als de Renaults Mégane en Kadjar. Ook de nieuwe MItsubishi Outlander krijgt dezelfde basis.
Deze Nissan is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Daarmee onderscheidt hij zich van menig concurrent.
Dit jaar komt er van de Qashqai voor het eerst ook een volwaardige hybride op de markt, uitgerust met een opmerkelijke aandrijflijn. Een elektromotor drijft in deze versie de wielen aan. De stroom komt niet uit een laadpaal of stopcontact, maar uit een generator die wordt aangedreven door een 1,5-liter driecilinder turbo-benzinemotor. Een stekker blijft dus achterwege.
Het infotainment is helemaal van deze tijd, handig in het gebruik en eenvoudig te koppelen aan je smartphone.
De veiligheidsuitrusting is prima op orde en bevat in de duurste versies bijvoorbeeld ook intelligente led-matrix koplampen.
Head-up display, massagefuncties in de voorstoelen: wie dat wil, kan zijn Qashqai heel rijk aankleden.
De Nissan Qashqai is te koop vanaf €34.590. Dan krijg je de (140 pk/103 kW) 1.3 mild-hybrid met Visia-uitrusting. De testauto is de mild-hybrid met 158 pk/116 kW motor en XTronic-automaat, die vanaf €40.990 in de prijslijst staat. In dit geval heeft hij ook nog de extra rijke Tekna Plus-uitrusting, waardoor de totaalprijs op €48.890 komt.
Hoe presteert de Nissan Qashqai in vergelijking met de Volkswagen Tiguan? Bekijk hier de dubbeltest van AutoWeek.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Test
Hoe nieuw is de nieuwe Nissan Qashqai eigenlijk? Analyse van een populaire SUV
-
PREMIUM
Betaalbare auto krijgt voorrang in 2022: dit zijn de nieuwe modellen
Autofabrikanten zetten volgend jaar zo’n 120 nieuwe modellen in de showrooms. Daarbij zijn verrassend veel betaalbare exemplaren en gezinsauto’s, zoals de Dacia Jogger, Toyota Aygo X, VW Taigo, Suzuki Vitara Full Hybrid, Peugeot 308 en Renault Mégane E-Tech. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Dit waren vorig jaar de veiligste auto’s in hun klasse
Botsveiligheidsorganisatie Euro NCAP heeft een overzicht gemaakt van de veiligste auto’s per voertuigcategorie. De organisatie testte vorig jaar 33 nieuwe auto’s, waarvan er 22 de hoogste score van vijf sterren behaalden (oftewel: uitstekende veiligheid bij een crash). -
Dit is de nieuwe Nissan Qashqai: niet volledig elektrisch en ook niet als plug-in hybride
Nissan heeft de nieuwe generatie van de Qashqai onthuld. De derde generatie van de in Nederland veel verkochte SUV komt niet met volledig elektrische aandrijving en zal ook niet als plug-in hybride leverbaar zijn. Daarmee loopt hij flink achter bij de concurrentie.
-
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
-
-
-
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
Deze tien auto's worden het vaakst gestolen
Er zijn afgelopen jaar flink minder auto’s gestolen dan in 2020. Volgens experts van het LIV (Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit) speelden de coronamaatregelen daarbij een belangrijke rol.