Tesla verslaat Mercedes en BMW in de topklasse
Voor het eerst in de geschiedenis zijn de Duitse autofabrikanten verslagen in de topklasse. Vorig jaar werd de Tesla Model S in Europa meer verkocht dan de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Serie en Audi A8.
Hiermee komt een einde aan de dominantie van de Duitse autofabrikanten in de hoogste prijsklasse, waar de luxueuze limousines vooral verkocht worden aan directieleden, staatshoofden en andere vips. In de afgelopen decennia waren Mercedes, BMW en Audi hier heer en meester.
Dat de Duitse industrie nu verslagen is door het Amerikaanse Tesla, moet een pijnlijke nederlaag zijn. Immers, juist de topmodellen in deze klasse dragen bij aan het imago van een merk. Een vlaggenschip als de S-Klasse of 7 Serie heeft altijd de nieuwste innovaties aan boord en biedt het beste van het beste van wat een merk in huis heeft.
Tesla verkocht in 2017 in Europa 16.132 exemplaren van de Model S. Dat betekent een stijging van 30 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Mercedes boekte met zijn S-Klasse slechts 3 procent groei en stokte bij een aantal van 13.359. BMW's topmodel, de 7 Serie, moest zelfs een forse daling van 13 procent incasseren en kwam niet hoger dan 11.735 auto's. Audi is met de A8 altijd al een van de kleinere spelers geweest in dit marktsegment.
Europa volgt met de overwinning van Tesla het voorbeeld van de VS. Daar verkoopt Tesla in de topklasse inmiddels twee keer zoveel auto's als Mercedes. Tesla, dat uitsluitend volledig elektrische auto's maakt, kan zich echter nog niet wereldwijd marktleider noemen. Dat is nog steeds Mercedes met zijn S-Klasse. Dit komt vooral door de reusachtige automarkt in China, waar Mercedes sterk aanwezig is en Tesla nauwelijks voet aan de grond krijgt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Zonnestorm kan grootste file aller tijden veroorzaken’
De autonome auto’s van morgen worden geprogrammeerd om te kunnen omgaan met barre winterse omstandigheden, onoplettende voetgangers en zelfs vogelpoep, maar het grootste gevaar kan een zonnestorm zijn die de gps-communicatie uitschakelt en wegen verandert in gigantische parkeerterreinen. -
Op ‘Nederlandse’ megaparkeerplaats bij Gent heb je straks niets te zoeken met een lege tank
Automobilisten op doortocht naar Zuid-Europa kunnen volgend jaar langs de E17 bij Gent niet alleen zichzelf opladen, maar ook hun elektrische auto. Er komt echter geen conventioneel tankstation voor auto’s met diesel- en benzinemotoren. -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
Europese dieselauto’s stoten te veel stikstof uit
Veel dieselauto’s in Europa stoten te hoge hoeveelheden stikstof uit. Dat blijkt uit een overkoepelende beoordeling van testen en onderzoeken van de afgelopen jaren, die is uitgevoerd door de Amerikaanse ngo International Council on Clean Transportation (ICCT). -
PREMIUMEnergie1
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten?
-
Volkswagen komt met elektrische auto voor het volk: ID.2 kost nog geen 25.000 euro
Elektrisch rijden moet voor iedereen bereikbaar worden, vindt Volkswagen. Daarom komt het merk binnen twee jaar met een elektrische gezinsauto die nog geen 25.000 euro zal kosten: de ID.2. Later volgt nog een model onder de 20.000 euro. -
-
-
Frankrijk is alweer klaar met trajectcontroles
In België neemt het aantal trajectcontroles sterk toe, maar in Frankrijk zijn ze er alweer klaar mee. De officiële reden is dat ze te duur zijn in onderhoud, maar dat is volgens een Franse belangenclub van automobilisten niet de werkelijke reden. -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.