Teruggevonden: het kerstcadeau van Beatrix voor Claus
De Porsche die Prins Claus in 1965 kreeg als kerstcadeau van Beatrix, heeft deze week op een veiling 95.000 euro opgebracht. Tot 20 minuten voor de veiling was onduidelijk dat de auto zo'n rijke geschiedenis heeft.
Eigenaar Bodie Hage van Real Art on Wheels verdiepte zich kort voor de veiling nogmaals in de datakaart van de wagen en keek plotseling heel vreemd op. ,,Ik wist wel dat de auto op kerstavond door een vrouw aan haar man was geschonken, maar toen zag ik opeens Soestdijk, Claus van Amsberg", aldus Hage tegenover RTL Z. ,,Toen pas had ik door dat deze auto van de vader van onze koning is geweest.”
Nadat Claus de 912 op kerstochtend op de oprit vond, heeft hij nog ruim twee decennia plezier van het voertuig gehad onder het kenteken 94-47-AE. Uiteindelijk was de tweede eigenaar een zekere meneer Grooters uit Hengelo. Hij liet de auto op zijn naam zetten op 30 september 1986. In maart van 1987 had de Porsche 46.597 kilometer gereden en werd hij gecoat om oxidatie tegen te gaan. De auto, met als originele kleur het KLM-achtige Golfblau, is ook ooit overgespoten in de kleur Schieffergrau.
Twee jaar later werd hij geparkeerd in een garage in Amsterdam. Onlangs is de auto opnieuw ontdekt, nadat hij dertig jaar had stilgestaan. Op de kilometerteller staat slechts 50.137 kilometer. De Porsche 912 is optisch amper te onderscheiden van een 911. Feitelijk gaat het dan ook om dezelfde auto, behalve dan dat deze is voorzien van een viercilinder motor, waardoor de 912 goedkoper en minder snel was dan zijn beroemde grote broer, de 911.
In de catalogus van Sotheby’s werd nog met geen woord gerept over de deftige afkomst van deze Porsche. Het zal er ongetwijfeld toe geleid hebben dat de opbrengst uiteindelijk hoger was dan vooraf werd gedacht. De Porsche is uiteindelijk afgehamerd voor €80.000 terwijl de vooraf geschatte opbrengst €40.000-70.000 bedroeg. De koper van de auto, een Nederlander, moet de wagen nog wel laten restaureren. ,,Hij heeft dertig jaar stil gestaan, dus ze moeten ‘m goed nakijken", aldus Hage tegenover RTL Z. ,,Als dat is gedaan, wordt de auto nog veel meer waard. Maar hij is nu al uniek. Ik denk dat dat koninklijke tintje ook wel zorgde voor de hoge prijs."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
-
Zo voorkom je die irritante statische schok als je uit de auto stapt
Statische elektriciteit kan ervoor zorgen dat het simpelweg aanraken van een autoportier pijnlijk wordt. De kenmerken zijn bekend: een kleine stroomstoot, vergezeld van een knetterend geluid én een pijnlijke steek. Maar hoe komt dat en - belangrijker nog - hoe vermijd je het? -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen tussen de 2500 en 3000 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Een wat langere recreatieve tocht moet ook kunnen. De blits maken? Mwah, nooit weg. Comfortabel zitten is heel belangrijk. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen tussen de 2500 en 3000 euro. -
auto-expert1
Breeduit parkeren buiten het vak: mag dat?
Je ziet het regelmatig: auto’s die twee parkeervakken in beslag nemen, zodat de bestuurder lekker makkelijk in en uit kan stappen. In hoeverre is dat verboden, vraagt lezer Gerard Twee zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
Dit moet je weten over het creëren van een 'reddingsstrook' in vakantielanden
Het vrijmaken van een ‘reddingsstrook’ is verplicht in een aantal Europese landen. Automobilisten moeten bij een file dan het midden vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken. Maar hoe werkt dat precies?
-
Kleinste Lexus ter wereld biedt luxe in zakformaat
-
-
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides. -
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen.