Volledig scherm
SUV’s van Range Rover, Mercedes Benz en BMW geparkeerd in Duitsland, archiefbeeld ter illustratie © EPA

‘SUV's zijn op één na belangrijkste oorzaak van stijging CO2-emissies’

Populaire SUV's waren tussen 2010 en 2018 de tweede belangrijkste oorzaak voor de stijging van de CO2-emissies wereldwijd. Dat meldde de directeur van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) deze week.

,,Autobouwers pompen veel geld in de elektrische auto, maar diezelfde bedrijven brengen ook steeds meer SUV-modellen op de markt, auto's met het uiterlijk van een 4x4, maar zonder terreinwagencapaciteiten”, aldus Fatih Birol in Parijs op een internationale conferentie over de elektrificatie van energie.

,,Ja, de elektrische productie komt op gang, er zijn ongeveer zes miljoen wagens wereldwijd (...) Maar is dit synoniem met CO2-vrij maken? Absoluut niet.” De IEA-directeur benadrukte dat de helft van de elektrische auto's immers rondrijdt in China, waar twee derde van de elektriciteit opgewekt wordt door kolencentrales. ,,Elektrische auto's zijn niet het wondermiddel, de voorwaarde moet een CO2-arm energiesysteem zijn.”

Ster in automobielindustrie

,,Bovendien is de ster van de automobielindustrie qua groei niet de elektrische auto, het is de SUV. In 2010 waren SUV's goed voor 18 procent van de autoverkoop in de wereld, in 2018 was dat meer dan 40 procent!” 

Het gevolg is volgens Birol dat de SUV's de afgelopen tien jaar de op één na belangrijkste oorzaak waren voor de toename van CO2-emissies, achter de energiesector, maar vóór de zware industrie (staal, cement), zware vrachtvoertuigen en luchtvaart.

Vandaag de dag rijden er 200 miljoen SUV's in de wereld, tegenover 35 miljoen in 2010. Omdat SUV’s zwaarder en minder aerodynamisch zijn, verbruiken ze volgens Birol een kwart meer ten opzichte van een gemiddelde personenauto.

Volledig scherm
Fatih Birol, de directeur van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). © AFP