SUV's niet gevaarlijker dan gewone auto's volgens Belgisch onderzoek
Meer dan de helft van alle in Nederland verkochte auto's is een SUV of een cross-over. Toch hebben deze auto's een ietwat bedenkelijke reputatie, omdat ze dodelijker zouden zijn voor fietsers en voetgangers. Belgisch onderzoek wijst echter uit dat dit niet opgaat voor kleine en middelgrote SUV's.
Het gaat om een nieuw onderzoek van het Belgische instituut voor verkeersveiligheid VIAS. Daaruit zou blijken dat zogeheten kwetsbare weggebruikers op de Belgische wegen een vergelijkbare kans lopen om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV, als bij een ongeval met een ander type auto.
Het gaat om een analyse naar de ernst van meer dan 63.000 ongevallen met een auto en een zwakke weggebruiker tussen 2015 en 2020 in België. Daaruit blijkt dat het sterftecijfer 1,02 procent bedraagt bij een ongeval met een traditionele auto en 0,99 procent voor een aanrijding met kleine en middelgrote SUV’s.
‘Nagenoeg hetzelfde risico’
Volgens het VIAS hebben kwetsbare weggebruikers nagenoeg hetzelfde risico om dodelijk gewond te raken bij een ongeval met een kleine tot middelgrote SUV en dat zijn exact de meest voorkomende types, zowel in België als in Nederland. Bij zeer grote SUV's stijgt het sterftecijfer weliswaar naar 4,4 procent, maar volgens het VIAS waren er te weinig dodelijke ongevallen in deze categorie om een wetenschappelijke conclusie te trekken.
De bewering dat bij een aanrijding tussen een SUV en een gewone auto de inzittende van de traditionele auto twee keer zoveel kans om te sterven, wordt door het onderzoek niet ontkracht. Wel blijkt volgens VIAS dat dit niet komt door de massa of het grotere formaat van de SUV, maar door het feit dat het voertuig vaak is uitgerust met de nieuwste veiligheidstechnologieën en bovendien vaak nieuwer is.
Het onderzoek staat haaks op verschillende eerdere studies. Met name onderzoeken in de Verenigde Staten wezen uit dat het risico op overlijden van voetgangers die worden aangereden door een SUV twee tot drie keer zo groot zou zijn in vergelijking met een gewone auto. Het gaat daarbij echter in veel gevallen om extreem hoge en grote SUV's met weinig veiligheidsvoorzieningen.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke gegevens slaat de binnenkort verplichte black box in je auto op?
-
SUV rijdt in op toeristen in Italië, Belg (60) gewond: ‘Het leek wel alsof hij gek was‘
In het Noord-Italiaanse Monforte d’Alba is gistermiddag een ernstig incident gebeurd waarbij zeker één toerist om het leven is gekomen. Een SUV van Mercedes reed met hoge snelheid in op een groepje toeristen. Een vrouw kwam daarbij om het leven, vier anderen raakten gewond, onder wie een 60-jarige man uit België. -
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
Vakantie voor de boeg? Haal voor vertrek de stekkers uit de stopcontacten, draai kranen dicht en zorg vooral dat je huis er bewoond uitziet. Dat adviseert Ilona Snaterse-Leidelmeijer, politievrijwilliger gespecialiseerd op het gebied van preventie. -
PREMIUMMijn Allessie
Al werkt het voor geen meter, vader Jan en zoon Bart zijn voor altijd gek van Alfa Romeo
De relatie die vader Jan (70) en zoon Bart Netten (38) hebben met Alfa Romeo is een ingewikkelde. Senior rijdt een GTV uit ’96 en junior een 75 uit ’91. Uiterlijk geweldig, maar praktisch? Op die eigenschap hebben de heren hun auto’s nog niet kunnen betrappen. Toch zetten ze voor Italiaanse passie de frustratie graag aan de kant.Rijswijk -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’
-
‘Afslaande SUV’s veel gevaarlijker voor voetgangers dan reguliere personenauto's’
-
-
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Dit moet je weten over het creëren van een 'reddingsstrook' in vakantielanden
Het vrijmaken van een ‘reddingsstrook’ is verplicht in een aantal Europese landen. Automobilisten moeten bij een file dan het midden vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken. Maar hoe werkt dat precies?