Volledig scherm
Ook bij de Mercedes-AMG E 63 S 4-Matic kan de dakspoiler loslaten bij hoge snelheden © Mercedes-Benz

Spoiler-alert leidt tot massale terugroepactie bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz haalt wereldwijd duizenden stationwagons terug om de bevestiging van de dakspoilers te controleren. De spoilers kunnen bij hoge snelheid loslaten, waardoor de spoilers eraf kunnen vallen.

Het gaat om auto’s die zijn gebouwd tussen september 2016 en mei 2019. Bij deze auto's is de achterspoiler mogelijk niet goed vastgeschroefd tijdens de productie. Deze kan bij hogere snelheden loslaten en daardoor leiden tot een ongeval of letsel bij andere weggebruikers. Het defect wordt voorafgegaan door een ratelend geluid in het achterste gedeelte van het dak.

Als voorzorgsmaatregel worden de bouten waarmee de spoiler aan het dak is geschroefd gecontroleerd en indien nodig aangedraaid. Volgens een woordvoerder van Mercedes-Benz is slechts een ‘minimaal percentage’ van de auto’s daadwerkelijk voorzien van loszittende bouten, maar hij kon geen concreet nummer noemen. Het gaat volgens Mercedes-Benz ook niet om een officiële terugroepactie waarbij de eigenaren worden aangeschreven. De bouten worden tijdens reguliere inspecties gecontroleerd.

Hoeveel auto's in Europa en Nederland zijn getroffen is niet bekend. Wel zijn er cijfers uit de Verenigde Staten. Volgens de Amerikaanse Verkeersveiligheidsinstantie gaat het aldaar om in totaal 4.765 auto’s in stationwagon-uitvoering. De verdeling is als volgt: 1.092 Mercedes E 450 4-Matic-modellen, 3.002 Mercedes E400 modellen en 671 Mercedes-AMG E 63 S 4-Matic modellen. Ze werden allemaal geproduceerd tussen 6 oktober 2016 en 9 januari 2019.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”