Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund.
Per 1 juli 2022 wordt er bij de apk bij dieselauto’s een test gedaan die moet vaststellen of het roetfilter voldoende werkt, dat meldt RAI Vereniging. Ook wordt er uiteraard gekeken of er überhaupt nog wel een roetfilter aanwezig is. Bij een onvoldoende werkend of zelfs het ontbreken van een roetfilter, dient een reparatie of de montage van een nieuw exemplaar plaats te vinden. Anders komt de auto niet door de keuring. Dit geldt uiteraard voor de auto’s die officieel een roetfilter moeten hebben, dus de Euro5- en Euro6-diesels. De keuringstations gebruiken voor de test een fijnstofmeter.
Al in 2019
Het plan om roetfilters te testen bij de apk ligt al behoorlijk lang op tafel. Eind 2019 werd dit voorgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vervolgens werd eind 2020 echter een afkeurende motie over dit voorstel aangenomen in de Tweede Kamer. De indieners van die motie, Remco Dijkstra (VVD) en Wytske Postma (CDA) vrezen dat de test, waar naar schatting 100.000 tot 125.000 dieselauto’s niet doorheen zullen komen, autobezitters enorm op kosten gaat jagen. Dijkstra pleitte ervoor om te wachten op een Europese invoering van een dergelijke test. ‘Daar moet de staatssecretaris op inzetten. Luchtkwaliteit houdt zich immers niet aan grenzen en zoveel mensen op dit moment duperen is echt ‘overdone’. Geef ze wat tijd en/of alternatief”, verklaarde hij. Bovag steunde de motie. De staatssecretaris (Stientje van Veldhoven, D66) is echter gemachtigd om de motie naast zich neer te leggen. Of dat nu dus gebeurt of dat het voorstel toch nog iets aangepast is, wordt niet helemaal duidelijk. Ook dit voorstel moet nu eerst wel goedgekeurd worden in de Tweede Kamer voordat het werkelijk onderdeel van de wetgeving wordt. De staatssecretaris is er dus nog niet.
De RAI Vereniging zegt groot voorstander te zijn van de test. ,,Op die manier zorgen wij ervoor dat naast nieuwe auto’s, ook het rijdend wagenpark zo schoon mogelijk blijft. Hiermee zetten wij een belangrijke stap naar een gezond mobiliteitssysteem”, aldus voorzitter Steven van Eijck. ,,Auto- en bedrijfswagenfabrikanten zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat nieuwe voertuigen steeds schoner, zuiniger en veiliger worden. Het is daarom vanzelfsprekend dat op het moment dat het voertuig de showroom verlaat, de nieuwe eigenaar de verplichting heeft om ervoor te zorgen dat het voertuig in de praktijk ook altijd aan de milieueisen blijft voldoen.” De RAI Vereniging stelt dat de roetfiltertest voor pakweg 825.000 personenauto’s en 622.000 bedrijfsauto’s gaat gelden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na 260.000 gevallen in één jaar: overheid pakt gesjoemel met kilometerstanden aan
De overheid gaat fraude met kilometertellers harder aanpakken. Apparaten die de teller van een motorvoertuig kunnen manipuleren worden verboden en de tellerstand wordt vaker geregistreerd. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur. -
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
Europese dieselauto’s stoten te veel stikstof uit
Veel dieselauto’s in Europa stoten te hoge hoeveelheden stikstof uit. Dat blijkt uit een overkoepelende beoordeling van testen en onderzoeken van de afgelopen jaren, die is uitgevoerd door de Amerikaanse ngo International Council on Clean Transportation (ICCT). -
AUTO-EXPERT
Gehoor geven aan terugroepactie auto is niet wettelijk verplicht
Automerken roepen auto’s soms terug naar de dealer, omdat er een defect is ontdekt dat moet worden verholpen. Zo’n terugroepactie kost meestal enige tijd. ‘Kan ik aansprakelijk worden gesteld voor de schade als ik in de tussentijd betrokken raak bij een ongeval?’, vraagt lezer Ad Martens zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUM
Onderzoek naar herinvoering alcoholslot: ‘Veel effectiever dan hoge straffen’
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) onderzoekt de herinvoering van het alcoholslot in personenauto's. Volgens Harbers moeten er snel maatregelen komen om het aantal mensen dat onder invloed van alcohol achter het stuur kruipt, omlaag te brengen.Den Haag, Rijswijk
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
-
-
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras. -
APK-plicht vervalt voor auto's van 50 jaar of ouder
De apk-plicht voor oldtimers komt per 2021 voor een belangrijk deel te vervallen. Met ingang van het nieuwe jaar hoeven auto’s die ouder zijn dan 50 jaar niet meer gekeurd te worden.