Rekeningrijden brengt veel veranderingen teweeg. Iedereen gaat namelijk hetzelfde betalen, of je nou een oude vervuilende diesel rijdt, of een nieuwe elektrische auto. Toch denken ingewijden dat er op een gegeven moment een uitstootcomponent komt.
Volledig scherm
Rekeningrijden brengt veel veranderingen teweeg. Iedereen gaat namelijk hetzelfde betalen, of je nou een oude vervuilende diesel rijdt, of een nieuwe elektrische auto. Toch denken ingewijden dat er op een gegeven moment een uitstootcomponent komt. © Rob Engelaar

Rekeningrijden: dit gaat het je ongeveer kosten

De kans dat we in 2030 per gereden kilometer gaan betalen is groot. Een eerste berekening toont wat deze kilometerheffing grofweg gaat kosten. 

4 reacties

  • pieter birnie

    1 maand geleden
    Gaat het om km's gereden in nederland of ook die in het buitenland? Vakanties en familliebezoek binnen Europa? Dat lijkt mij niet eerlijk en hoe bepaalt men dat , de hoeveelheid km's
  • A Massee

    1 maand geleden
    Ik vermoed zomaar dat het niet bij 4 ct blijft. Als het effect is dat minder rijden minder kost en het volk gaat zich daarnaar gedragen is budgetneutraal invoeren niet haalbaar. Dus moet die 4 ct omhoog. Er is hier een grote kans op een vicieuze cirkel.
  • Cornelis van der Wegen

    1 maand geleden
    Dat electrische auto's geen uitstoot hebben is natuurlijk klinklare onzin. Natuurlijk: tijdens het rijden hebben zij geen uitstoot. Die uitstoot is al geweest. Op het moment dat de electriciteit waar zij op rijden, opgewekt wordt is er uitstoot. En dat zij nu geen wegen- cq eigendomsbelasting hoeven te betalen klopt ook niet. Zij dragen ook bij aan de slijtage van de wegen. Hierbij zie dus maar hoe kortzichtig het allemaal is.
  • Jack Franken

    1 maand geleden
    Gaan automobilisten met een buitenlands kenteken nu wel hetzelfde betalen als wij of mogen die dan nog steeds gratis rondrijden terwijl wij voor in het buitenland gereden kilometers wel moeten betalen , wat natuurlijk absurt is .