Vrachtwagens in de file kosten het Nederlandse bedrijfsleven een hoop geld.
Volledig scherm
Vrachtwagens in de file kosten het Nederlandse bedrijfsleven een hoop geld. © ANP

Rapport transportbranche: Fileschade voor vrachtverkeer bedroeg vorig jaar 1,4 miljard

Het Nederlandse bedrijfsleven leed vorig jaar in totaal 1,4 miljoen euro schade doordat vrachtauto's door files stilstonden of omreden. Volgens evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) gaat om de hoogste schade ooit gemeten, zo werd becijferd.

  1. Zwaar vrachtverkeer en snelheidsduivels verontrusten dijkbewoner Hans: ‘Het is echt niet te geloven’
    PREMIUM

    Zwaar vrachtver­keer en snelheids­dui­vels verontrus­ten dijkbewo­ner Hans: ‘Het is echt niet te geloven’

    Als mondige Rotterdammer - recht voor zijn raap en type niet lullen maar poetsen - verbaast Hans den Aantrekker zich als ‘buitenstaander’ regelmatig in de Hoeksche Waard. Sinds zijn verhuizing naar Zuid-Beijerland bijvoorbeeld ervaart hij het verkeersprobleem (‘te zwaar, te breed, te hard’) op smalle dijkjes aan den lijve. ‘Hadden we hier burgemeester Aboutaleb maar…’
  2. ‘Onverwachte korting op benzine in Spanje’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Onverwach­te korting op benzine in Spanje’

    ‘Op vakantie in Spanje ontdekte ik dat ze daar iets hebben bedacht om de benzineprijs te drukken. Maar je merkt het pas als je afrekent', schrijft lezer Adrie Vaarkamp in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De prijs op de pomp van Repsol was 1,82 euro. Maar bij het afrekenen kreeg ik 25 cent korting. Dit stond netjes op de kassabon vermeld. Er zit schijnbaar verschil in de kortingen. Ik hoorde dat BP helemaal geen korting geeft.’