Publieksfavoriet vernieuwd: waarom de Renault Captur populair zal blijven
Rij-impressieAl vijf jaar lang is de Renault Captur de best verkochte compacte crossover van Nederland. Het is dus niet vreemd dat de tweede generatie veel op zijn voorganger lijkt. De nieuwe Captur zet wel érg voorzichtige stapjes vooruit, kampt met sterkere concurrentie dan ooit, maar stevent toch af op hernieuwd succes.
Toen de Renault Captur in 2013 op de markt kwam, had hij het rijk bijna voor zich alleen. In dat jaar was het stoerdere, ruimere model op basis van de Clio een ware trendsetter: samen met de Nissan Juke was hij zo’n beetje de enige keuze in het segment van de compacte crossovers. Inmiddels kunnen kopers van zo’n auto kiezen uit ruim twintig verschillende modellen bij diverse merken. Van de Volkswagen T-Cross en de Peugeot 2008 tot de Hyundai Kona en de DS3 Crossback: allemaal vissen ze in dezelfde populaire vijver. En toch, blijft de Renault het meest gekozen.
,,Aankoopreden nummer 1 bij onze klanten is het design, dus dat hebben we bij de Captur iets moderner en stoerder gemaakt’’, claimt Renault over het voorzichtig veranderde uiterlijk. Heel veel lijkt er inderdaad niet veranderd, maar toch is de auto van voor tot achter nieuw. Hij is 11 centimeter langer, iets breder en wie beter gaat kijken ziet toch behoorlijk wat verschillen: de neus oogt stoerder en ronder, de flanken zijn hoger dan voorheen en de achterkant is visueel een stuk breder geworden. Wie geen kenner is, ziet het pas zodra de twee generaties naast elkaar staan maar het resultaat is knap. Hier staat onmiskenbaar een Captur, maar wel eentje die stoerder, eigenwijzer en moderner oogt.
+81 liter bagageruimte
Renault claimt trots dat de wielbasis (de afstand tussen de voor- en achterwielen) 2 centimeter is gegroeid, maar het effect daarvan is te verwaarlozen. De beenruimte voor achterpassagiers is weliswaar beter dan voorheen – mede met dank aan uitgeholde rugleuningen van de voorstoelen – maar de Captur is nog altijd geen ruimtewonder achterin. Dat valt tegen, want er zijn concurrenten die achterin volwassener aanvoelen. Overigens is de hoofdruimte wel netjes op orde, zelfs voor lange mensen.
Omdat Renault van de nieuwste Clio geen Estate (stationwagen) meer maakt, is de nieuwe Captur ook bedoeld voor mensen die meer bagageruimte nodig hebben. In de achterbak is de auto dan ook flink gegroeid: waar de eerste Captur 377 liter kon meezeulen, past er in de nieuwe zo’n 536 liter (de oude Clio Estate slikte 433 liter). Dat is een goede stap: vier gemiddelde weekendtassen passen prima en ook de flexibiliteit is op orde, met dank aan een standaard aanwezige dubbele bodem en een (over 16 centimeter) verschuifbare achterbank waarvan de leuning eenvoudig vlak valt.
Bovendien beschikt het interieur over een ruime dashboardlade (in plaats van de geijkte dashboardkast), redelijk wat ruimte voor kleine spullen tussen de stoelen én riante portiervakken waar 1,5-literflessen in passen. Dat is bij dagelijks gebruik een groot pluspunt van de Captur. Overigens is de kwaliteitsindruk van dat interieur eveneens aanmerkelijk beter dan voorheen: er zijn veel zachte materialen gebruikt, die de Renault een luxe gevoel en een warme uitstraling geven. Desgewenst kun je kiezen uit acht pakketten die meer kleur brengen op onder meer de ventilatieroosters, de deurpanelen en de stoelbekleding.
Tip: kies de 1.3
Naast de enorme keuzemogelijkheden qua kleuren en aankleding vormt het beperkte motoren-aanbod voorlopig een schril contrast. Ten eerste zijn er geen dieselmotoren meer leverbaar: je kunt kiezen voor een 1.0 driecilinder benzinemotor met 101 pk (74 kiloWatt) of twee versies van de 1.3 TCE, die naar wens 131 pk (96 kW) of 154 pk (114 kW) leveren. De lichtste motor is niet heel prettig vanwege zijn luiheid bij lage toeren: je moet de motor echt aan de gang houden door relatief veel gas te geven. Doe je dat niet, dan zit er weinig leven in de driecilinder.
Daarom raden wij de ‘middelste’ motor met 131 pk aan: die presteert net wat gemakkelijker dan de 1.0, werkt mooi stil en valt desgewenst te combineren met een automaat. Die EDC-versnellingsbak is standaard bij de sterkste motor en blijkt het overwegen waard, omdat hij goed bij de motor én het karakter van deze Renault past. Een Captur is namelijk geen auto om hard mee te rijden of door bochten te scheuren: liever brengt hij je comfortabel en soepel naar je bestemming en de zacht schakelende automaat klopt bij dat plaatje. Eén minpunt: met een meerprijs van 2.000 euro is dit een relatief dure optie.
Begin volgend jaar volgt er ook een variant van de 1.0 die op LPG kan rijden: dat is voor particuliere kopers een interessante optie, vanwege de voordelige brandstof en de (naar verwachting) lagere aanschafprijs. Bovendien voegt Renault in 2020 een semi-elektrische versie toe: die Captur kan je opladen met een stekker en stelt je in staat om zo’n 60 kilometer elektrisch te rijden. Vreemd genoeg komt er geen volledig elektrische variant; die zou goed kunnen concurreren met bijvoorbeeld de Hyundai Kona, maar voor elektrisch rijden kun je bij Renault louter bij de Zoe terecht.
€ 900 duurder
In Nederland scoort de Captur vooral bij particuliere kopers, met dank aan een aantrekkelijke prijs. De basisversie van de nieuwe Captur, de ‘Life’, kost minimaal € 21.590 euro en dat maakt hem 900 euro duurder dan het uitgaande model. Voor dit geld krijg je een rijstrookassistent, cruise control, automatisch inschakelende led-koplampen en een noodremsysteem.
Voor minimaal 23.490 euro levert Renault de iets luxere ‘Zen’, maar de ‘Intens’ (vanaf € 25.490) vormt het meest interessante uitrustingsniveau. Daarop krijg je onder meer een automatische airconditioning, een sleutelkaart om de auto mee te openen, sluiten en starten én parkeersensoren in de achterbumper. Zaken zoals een redelijk geavanceerde automatische cruise control, een groter aanraakscherm, navigatie met TomTom Live Services (die toont bijvoorbeeld file-informatie en actuele brandstofprijzen bij tankstations in de buurt), lederen bekleding en 18-inch lichtmetalen wielen zijn tegen meerprijs leverbaar.
Hoewel de nieuwe Captur op punten zoals de bediening van het multimediasysteem, het ruimte-aanbod op de achterbank en de souplesse van sommige motorversies heus nog wel te verbeteren valt, heeft Renault er goed aan gedaan om de Captur niet te ingrijpend te veranderen. Dankzij z’n overzichtelijke buitenmaten is dit nog altijd een prettig compacte auto, die door z’n gegroeide interieur toch praktischer en veelzijdiger is dan voorheen én over een beduidend fraaier interieur beschikt. En wat ons betreft is z’n (volgens het publiek) grootste pluspunt, z’n uiterlijk, er alleen maar op vooruit gegaan. Zodoende lijkt het vrijwel zeker dat de nieuwe generatie het Captur-succes gaat voortzetten. Vanaf begin december staat de auto in de Nederlandse showrooms.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dronken Nederlandse (57) wil auto op landingsbaan parkeren in Düsseldorf
Een 57-jarige Nederlandse vrouw heeft voor commotie gezorgd op het vliegveld van Düsseldorf toen ze gisterochtend op een landingsbaan wilde parkeren, zodat ze haar vlucht naar Spanje zou halen. Ze nam ‘park and fly’ wel erg letterlijk, grapt de Duitse politie. -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
fietstest
Dit zijn de beste elektrische lifestylefietsen
Een blikvanger. Dat is de felgekleurde lifestylefiets die Marja Verharen (55) probeerde op de testdag in Utrecht. Mooi om te zien. ‘Maar niet om zelf mee te rijden, dat is iets voor iemand van 30.’ -
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan het kwaad als ik de stoeprand raak?’
‘De gemeente heeft mijn straat verbouwd, maar ik ben nog zo gewend aan mijn oude parkeerplaats dat ik na twee maanden nog steeds denk dat ik op mijn oude plek sta', schrijft lezer Lachman Ruitspek in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik blijf dus met mijn Citroën C5 Aircross tegen die stoeprand aanrijden. Kan dat kwaad voor de ophanging?’ -
Nieuwe Renault Captur kost € 21.590, goedkopere LPG-versie volgt later
Renault heeft zojuist de prijzen van de volledig nieuwe Captur bekendgemaakt. De tweede generatie van de compacte Franse stads-SUV kost minimaal 21.590 euro en is daarmee 900 euro duurder dan zijn voorganger. De nieuwe Captur staat begin december bij de Nederlandse dealers en wordt niet meer met dieselmotoren geleverd. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Elektro-oorlog op komst: is de vernieuwde Renault Zoe er klaar voor?
Om de strijd aan te kunnen met de stevige concurrentie van de komende Peugeot e-208 en Opel Corsa-e, heeft Renault de Zoe grondig vernieuwd. Dat levert de compacte elektrische Fransman interessante voordelen op, maar de elektrorace is niet bij voorbaat gewonnen.