Porsche stapt in bij onbekende Kroatische EV-fabrikant
Porsche heeft een aandeel van tien procent genomen in Rimac Automobili. De grote Duitse sportwagenfabrikant en de kleine Kroatische EV-bouwer gaan samenwerken op het gebied van elektrische aandrijflijnen.
Het bedrijf is weliswaar totaal onbekend bij het grote pubiek, maar ontwikkelde zich het afgelopen decennium tot een van de meest veelbelovende ondernemingen op het gebied van elektromobiliteit. Een enkeling kent Rimac wellicht van zijn elektrische supercars Concept One en Concept Two. Beide auto’s hebben een vermogen van meer dan 1.000 pk. De Concept One was ook betrokken bij een ongeluk met Richard Hammond achter het stuur. Deze auto wordt aangedreven door vier elektromotoren (een voor elk wiel) en kan in 2,6 seconden van stilstand naar 100 km/h sprinten. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 355 km/h.
Taycan
Rimac, eigendom van de amper 30 jaar jonge Mate Rimac, begon met elektrisch aangedreven BMW’s, maar telt inmiddels 400 werknemers. Porsche brengt volgend jaar zelf zijn eerste elektrische auto op de markt, de Taycan. Er zijn geen bedragen genoemd voor wat betreft het instappen van Porsche, maar het zal toch wel om een aanzienlijk bedrag gaan. Het geeft tevens aan dat Porsche toch niet alles in eigen huis kan ontwikkelen op elektrisch gebied en kennelijk tijd wil winnen door een ervaren partner te betrekken bij de ontwikkeling van de Taycan en afgeleiden. Rimac werkte eerder ook al samen met merken als Aston Martin, Renault, Jaguar en Koenigsegg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Pas op voor deze vijf oplichtingstrucs langs de Franse en Spaanse snelweg
-
Vogelpoep en insectenresten zijn hardnekkig, maar met dit trucje is je auto zo weer schoon
Vogelpoep is zeer schadelijk voor de lak van auto’s. Weghalen heeft dus prioriteit, maar hoe verwijder je de harde uitwerpselen zonder krassen? -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
Wim trekt veel bekijks op de camping, want hij kampeert als in de jaren twintig
Retrokamperen is dé trend van de laatste jaren, maar de nostalgische buitenrecreatie van Wim Brock tilt die beleving naar een totaal ander niveau. De Zutphenaar (74) vindt niets mooier dan erop uit te trekken met zijn A-Ford en Eccles-caravan voor een ‘vintage vacation’ in onvervalste jaren 20-stijl. -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander.
-
Bijna kwart Europese automobilisten onder 35 jaar kijkt video’s tijdens het rijden
-
-
-
Autotest
Nieuwe Porsche Cayenne is zo sportief dat het niet leuk meer is
Porsche is het aan zijn stand verplicht om ook van het nieuwste model weer de sportiefste SUV ter wereld te maken. Dat is leuk als er een bocht opduikt, maar in de 90 procent van de gevallen dat er geen bocht opduikt, pluk je daarvan de wrange vruchten. -
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek.