‘Plug-in hybrides vervuilen veel meer dan autofabrikanten beweren’
Plug-in hybrides - ook de recentste modellen - vervuilen veel meer dan de autoconstructeurs beweren. Dat concludeert Transport and Environment (T&E) op basis van praktijktesten.
Delen per e-mail
De Europese federatie van milieuverenigingen vindt dat overheden een einde moeten maken aan het subsidiëren van de aankoop en de royale belastingvrijstellingen voor deze modellen, die volgens T&E een nieuw emissieschandaal aanwakkeren. Bij praktijktesten in reële omstandigheden was de CO2-uitstoot van drie van de populairste modellen in 2020 hoger dan werd gerapporteerd.
Tijdens tests onder optimale omstandigheden en met een volledig opgeladen batterij, stootten de BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander tussen 28 en 89 procent meer CO2 uit dan was aangekondigd, aldus T&E. Met een lege accu stoten deze auto's drie tot acht keer meer CO2 uit dan de officiële waarden.
Maximaal 23 kilometer
Bij het rijden in de oplaadmodus van de batterij, wat vaker zou kunnen worden omdat bestuurders het gebruiken voor ze overschakelen naar elektrische modus in emissiearme zones, waren de cijfers drie tot twaalf keer hoger, benadrukt T&E. Volgens de organisatie kunnen de drie plug-in hybrides, zodra de accu leeg is, slechts 11 tot 23 kilometer elektrisch rijden voordat ze hun officiële CO2-uitstoot per kilometer overschrijden.
,,Compleet het tegenovergestelde van de bedrieglijke retoriek van autofabrikanten dus, die beweren dat de PHV's die momenteel op de markt zijn, geschikt zijn voor lange ritten, aldus de federatie van milieuverenigingen. In werkelijkheid moeten ze veel vaker worden opgeladen dan batterij-elektrische auto's die circa 300 kilometer kunnen rijden met één enkele oplaadbeurt.”
Bekijk onze trending nieuwsvideo's in deze playlist.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Franse steden doen onderling wedstrijdje waar de meeste auto's in brand worden gestoken
Frankrijk juicht omdat er tijdens de afgelopen oudjaarsnacht ‘slechts’ 861 auto's in brand zijn gestoken. Het blijkt te gaan om een traditie waarbij rivaliserende vandalen uit verschillende Franse steden strijden om wie de meeste auto’s kan laten uitbranden. -
Meer dan helft van de nieuwe auto’s is elektrisch in Noorwegen
Meer dan de helft van de nieuwe auto’s die vorig jaar in Noorwegen werden verkocht, was elektrisch. Volgens de Noorse branchevereniging Opplysningsrådet for Veitrafikken reed 54,3 procent van alle nieuwe auto’s op batterijen. Daarmee is Noorwegen het eerste land ter wereld waar elektrische auto’s populairder zijn dan brandstofauto’s. -
PREMIUM
Dikke boete voor bellen in de auto, maar wat zie je op de bewijsfoto?
Drontenaar Marco Spelten kan er niet over uit: hij kreeg een boete van 249 euro voor het in de hand houden van een telefoon terwijl hij autoreed. Op de ‘bewijsfoto’ van het Openbaar Ministerie houdt hij echter geen mobieltje in de hand, wel ligt er een op zijn been. Die boete pikt hij dus niet. -
‘Motorfietsen vervuilen tot elf keer meer dan auto’s’
Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto’s. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens. -
‘Rijkste 1 procent stoot twee keer zoveel CO2 uit als armste helft wereldbevolking’
De rijkste 1 procent van de wereld stoot twee keer zoveel CO2 uit als de armste helft van de bevolking samen. Dit blijkt uit een onderzoek van Oxfam en het Stockholm Environment Institute. De bevindingen zijn aan het begin van de VN-klimaatweek bekendgemaakt.
-
Man slaagt na 157 pogingen eindelijk voor theorie-examen
Slagen voor je theorie-examen gaat niet iedereen even makkelijk af. Een Britse man is pas na 157 pogingen geslaagd en betaalde in totaal meer dan 4000 euro aan examengeld. Daarmee is hij al flink langer bezig dan de nummer twee op dit illustere lijstje: een 34-jarige vrouw die na 117 pogingen nog altijd niet geslaagd is. -
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
‘Ochtend- en avondspits vrijwel volledig opgelost’
Door de uitbraak van het coronavirus zijn de ochtendspits en de avondspits bijna helemaal verdwenen van de wegen. Dat meldt navigatiemaker TomTom in zijn jaaroverzicht. Op zichzelf is dit natuurlijk slecht nieuws voor een bedrijf dat groot is geworden met slimme software om files te vermijden.