Volledig scherm
De Range Rover Velar volgens Piet Boon © JLR

Piet Boon neemt de Range Rover Velar onderhanden

De Nederlandse ontwerper Piet Boon heeft de Range Rover Velar onderhanden genomen. Het betreft slechts één exemplaar, om de exclusiviteit te garanderen. 

De eerste prototypes van de legendarische Range Rover stonden bekend onder de naam ‘Velar’. Dit is afgeleid van het Latijnse velare, dat ‘sluieren’ of ‘bedekken’ betekent. De naam was dan ook bedoeld om de ‘afzender’ zo lang mogelijk geheim te houden. Diverse Velar-prototypes waren uitgevoerd in de sprekende kleur Masai Red met Land Rover Color nummer LRC378. Range Rover gebruikte deze tint van 1970 tot 1985 ook voor productiemodellen. Toen de Velar op 17 juni 1970 officieel werd geïntroduceerd als Range Rover, was hij direct een sensatie. Voor het eerst bleek dat volwaardige 4x4-terreineigenschappen samen konden gaan met veel luxe en comfort.

De historische naam en kleur komen nu weer samen in de Velar Piet Boon Edition. ,,Met de Velar Piet Boon Edition wilde ik het heden eren door het Masai Red weer terug te brengen en daarmee de pracht van het huidige Velar-ontwerp te accentueren‘’, aldus Boon. De ontwerper uit Oostzaan geeft er een eigentijdse draai aan door het Masai Red in zijdeglans toe te passen. Daarbij zorgt de afwerking in hoogglans zwart van motorkap, raamlijsten en dak voor een sterk contrast. De lichtmetalen wielen zijn juist uitgevoerd in mat black. De Range Rover Velar D300 Piet Boon Edition kost € 147.472.

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.