Volledig scherm
Een ravage in Tilburg, vorig jaar, toen de bestuurster van een Porsche Panamera bij het inparkeren per ongeluk het gaspedaal intrapte in plaats van de rem © Toby de Kort

Per ongeluk het gaspedaal ingetrapt? Bij Toyota kan dat straks niet meer

Toyota werkt aan een veiligheidsfunctie die moet voorkomen dat automobilisten  brokken maken doordat ze per abuis het gaspedaal indrukken in plaats van het rempedaal. Dat meldt de Japanse krant Yomiuri op basis van ingewijden. De toepassing voorkomt dat auto's snel vaart maken op het moment dat het gaspedaal per ongeluk te hard wordt ingetrapt.

De Japanse premier Shinzo Abe riep de autofabrikanten eerder op tot maatregelen om het aantal dodelijke ongevallen tegen te gaan die veroorzaakt worden door relatief eenvoudige fouten, met name door oudere bestuurders. Het aantal dodelijk slachtoffers veroorzaakt door automobilisten van 75 jaar of ouder bereikte vorig jaar in Japan met 460 het hoogste niveau in vier jaar. Critici roepen al langer om aanpassingen, om problemen zoals het verwarren van een gas- en rempedaal te voorkomen.

Ook in Nederland gaat het regelmatig mis.  In Vinkeveen raakte begin vorige maand een vrouw gewond toen het gaspedaal werd ingetrapt in plaats van de rem. In Tilburg ontstond vorig jaar een ravage toen een een vrouw met haar Porsche Panamera probeerde in te parkeren, maar per ongeluk op op het gaspedaal drukte en niet op de rem. Hierdoor reed zij twee palen en een boom uit de grond.

Het nieuwe systeem herkent wanneer je het gaspedaal per ongeluk intrapt, terwijl er bijvoorbeeld een obstakel voor de auto is (paal, boom, fietser). Het overziet met sensoren de omgeving én herkent de manier van intrappen. Ineens heel hard het gaspedaal intrappen doet doorgaans niemand bij het parkeren. Dat duidt dus op een misverstand en in dat geval zal de auto niet of nauwelijks op het gaspedaal reageren. Toyota zal het systeem nog dit jaar toepassen, naar verluidt eerst op de hybride modellen, zoals de Prius. Deze modellen zijn doorgaans populair bij ouderen. De automaker wil de kosten van het systeem onder de 50.000 yen (422 euro) houden.