Ook dit grote Duitse automerk zet nu maximaal in op waterstof
Audi heeft weliswaar net de elektrische e-tron klaar, maar in de boardroom kijkt men al naar de volgende stap. Net als mega-toeleverancier Bosch gaat Audi plankgas geven met waterstof.
Het lijkt erop dat autofabrikanten steeds vaker hun geld inzetten op waterstof. Het vluchtige goedje heeft dan ook veel voordelen ten opzichte van accu-aandrijving bij elektrische auto’s. Inmiddels hebben merken als Mercedes-Benz, Toyota en Hyundai al een productierijpe auto in de aanbieding en binnenkort voegt ook Audi zich bij dat rijtje.
Volgens Audi-CEO Bram Schot blijft de ‘range anxiety’, oftewel de angst om te stranden zonder stroom, mensen zorgen baren. Audi is vorig jaar al een samenwerking aangegaan met Hyundai om de brandstofcel verder te ontwikkelen. Vorig jaar presenteerde Audi al de H-tron, een waterstofauto op basis van de zogenoemde h-tron Quattro concept uit 2016. De auto zou al in 2021 uit kunnen komen, als project met auto's die worden geleased aan geïnteresseerde klanten.
Milieu nauwelijks belast
Auto’s die op waterstof rijden, zijn als het ware elektrische auto’s die de elektriciteit niet in zware batterijen meezeulen, maar zelf elektriciteit maken uit waterstof in een brandstofcel. Uit de uitlaat van die auto’s komt schoon water. Als de waterstof wordt gemaakt met groene stroom, wordt het milieu nauwelijks belast.
Een ander groot voordeel ten opzichte van de elektrische auto’s op batterijen is dat tanken even snel gaat als bij een benzineauto. Langdurig wachten bij een laadpaal tot je verder kunt is er dus niet bij. Ook is de actieradius veel groter dan bij elektrische auto’s op batterijen. Volgens deskundigen is op termijn een bereik van 1000 kilometer op één tank mogelijk. Dat is vergelijkbaar met een dieselauto.
De kans is reëel dat de Audi h-tron gebruikmaakt van techniek uit de Hyundai Nexo, maar dan als waterstof-hybride met een oplaadbare accu om de actieradius nog te vergroten. Een echte serieproductie mogen we verwachten in de tweede helft van het komende decennium. Audi wil tegen 2025 tegelijk twaalf volledig elektrische modellen op de markt brengen.
Binnen de Volkswagen Group is Audi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Audi werkt al twintig jaar aan een waterstofauto en presenteerde meerdere keren een conceptwagen. Inmiddels wordt de zesde generatie getest. Nu is de techniek ver genoeg om een model in productie te nemen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Grootste toeleverancier auto-industrie kiest voor waterstof
Bosch, de grootste toeleverancier van de auto-industrie, slaat accu's over en investeert op grote schaal in waterstof. -
AUTOTEST
Test Volkswagen Polo GTI: een tikje saai maar wel snel door de bocht
De vernieuwde Volkswagen Polo GTI oogt als een compacte Golf GTI en is degelijk en praktisch. De compacte sportieveling laat ten opzichte van de concurrentie wel wat puntjes liggen. -
Helemaal klaar met Windows 11? Zo ga je terug naar 10
Ben je niet tevreden met Windows 11, werken bepaalde toepassingen niet meer of mis je simpelweg de interface van Windows 10? Welke reden je ook hebt om terug te willen naar het vorige besturingssysteem: zo downgrade je van W11 naar W10. -
In deze stad kun je de loterij winnen door je aan de snelheid te houden
In Zweden kun je de loterij winnen door de snelheidsbeperkingen in de zone 30 te respecteren. Het idee werd geopperd door een parlementslid en het werkt, want de gemiddelde snelheid daalde in zeer korte tijd van 32 naar 25 kilometer per uur. -
Autotest
Test Hyundai Nexo: pionier met een missie
In Nederland is maar één SUV te koop die op waterstof rijdt: de Hyundai Nexo. Hij belooft veel voor de toekomst, maar nu zitten er nog veel haken en ogen aan.
-
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
Kun je een boete krijgen voor bellen tijdens het tanken?
Mobiele telefoons zouden tijdens het tanken een explosie kunnen veroorzaken en daarom is bellen bij veel tankstations verboden. Maar kan een mobiele telefoon wel een vonk creëren die benzine doet ontbranden? -
PREMIUMGeld & Geluk
Millie en Dolf betalen 100 euro per maand aan energie: ‘Centrale verwarming is luxe’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Dolf geeft makkelijker geld uit dan Millie, maar zorgt er ook voor dat niets uit de ijskast wordt weggegooid. En koopt soms een kofferbak vol wijn.