Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro
Het nieuwste model van Tesla is eindelijk te bestellen voor Nederlandse klanten. Wie nu (voor minimaal 64.000 euro) een Model Y bestelt, krijgt de auto in september voor de deur. De elektrische SUV heeft veelbelovende prestaties, maar of hij net zo’n groot succes wordt als de Model 3?
Op de Nederlandse website van de Amerikaanse fabrikant staat dat de Model Y voor minimaal 64.000 euro leverbaar is, maar inclusief ‘afleverkosten’ is de basisprijs feitelijk 65.010 euro. Wie die flinke smak geld overmaakt aan het bedrijf van Elon Musk, rijdt straks in de ‘Long Range’-versie, met een geschat rijbereik van 505 kilometer per laadbeurt. Deze Model Y krijgt twee elektromotoren die de auto vierwielaandrijving geven; daarmee haalt de Tesla een topsnelheid van 217 kilometer per uur, terwijl de sprint vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur precies vijf seconden in beslag neemt.
Voor wie dat allemaal niet snel genoeg is, staat er ook nog een sterkere Model Y ‘Performance’ in de prijslijst. Deze krijgt sterkere elektromotoren die een topsnelheid van 241 kilometer per uur mogelijk maken, terwijl Tesla voor deze versie een acceleratietijd van slechts 3,5 seconden opgeeft. De extra krachtige motoren zijn wel iets minder zuinig, waardoor het rijbereik per laadbeurt daalt tot zo’n 480 kilometer. De prijzen van de Model Y Performance beginnen bij 70.000 euro.
Weinig opties
Tesla heeft een beperkt aantal opties beschikbaar: zo is de standaard lakkleur wit en betaal je voor een grijze, zwarte of blauwe Model Y 1200 euro extra. Een rode carrosserie in zogenoemd ‘Multi-Coat Red’ heeft zelfs een meerprijs van 2300 euro. 19 inch-wielen zijn standaard, terwijl de grotere exemplaren van 20 inch eveneens 2300 euro meer kosten. Voor een zwart-wit interieur moet je 1200 euro bijbetalen, terwijl alle Model Y’s voorlopig vijf zitplaatsen hebben. In Amerika kan je de elektrische SUV ook met twee extra stoeltjes achteraan bestellen, maar die optie is hier vooralsnog niet beschikbaar.
De overige opties hebben vooral te maken met de software die Tesla beschikbaar stelt in de Model Y. Elk exemplaar zit boordevol sensoren en camera’s, maar de ‘Enhanced Autopilot’ met onder meer een automatisch parkeersysteem, een rijstrookwisselhulp en ‘zelfstandig navigeren via Autopilot’ vergt een extra investering van 3800 euro. Wil je het volledige pakket van ‘zelfrijdende’ systemen (in Tesla-jargon heet dat ‘Full Self-Driving Capability), ben je 7500 euro extra kwijt. In dat laatste geval is de auto voorbereid op ‘automatisch rijden binnen de bebouwde kom’ en is hij in staat om verkeerslichten en stopborden te herkennen.
Meer concurrentie
Op het gebied van zelfrijdende technologie heeft Tesla nog altijd een voorsprong ten opzichte van andere automerken - al zorgde deze techniek al meer dan eens voor controversiële ongevallen. Ook met de laadinfrastructuur doet Tesla nog altijd goede zaken, met dank aan het uitgebreide ‘Supercharger’-netwerk van het merk en het feit dat de Model Y sneller kan snelladen dan de meeste concurrenten.
Daarover gesproken: er zijn nogal wat nieuwe kapers op de kust die kopers bij de Model Y willen weghouden. Denk aan andere luxe elektrische gezinsauto’s met veel ruimte en interessante technologie, zoals de Audi Q4 e-tron, de Hyundai Ioniq 5, de Ford Mustang Mach-E en de Volvo XC40 P8. Die enorme lading nieuwe elektrische ‘middelgrote’ SUV’s zal er mede voor zorgen dat de Model Y minder goed zal verkopen in ons land dan de Model 3.
Die elektrische sedan (feitelijk de lagere versie van de Model Y) scoorde immers enorme verkoopaantallen in ons land, mede dankzij de lagere bijtelling die enkele jaren geleden nog gold voor auto’s op batterijen. Dat fiscale voordeel zorgde ervoor dat duizenden mensen overstapten op een Tesla, maar is inmiddels grotendeels weggevallen. Zo ging het bijtellingspercentage omhoog van 8 naar 12 procent en geldt dat verlaagde tarief voor een kleiner deel van de cataloguswaarde (tot 40.000 euro). Meer concurrentie en minder gunstige regels: de langverwachte Tesla Model Y zal het – ondanks zijn veelbelovende specificaties – lang niet zo eenvoudig krijgen in ons land.
Alle specificaties en prijzen van deze auto vind je hier in de database van Autoweek.
Bekijk hieronder onze video's op het gebied van auto's en mobiliteit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Geen vet eten om hartkwaal te voorkomen? Een hardnekkige fabel, zegt cardioloog
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
Wat als een cliënt nog helder van geest is, maar niet kan praten? Deze notaris lost het op met kneepjes in de hand. Een kneepje is 'ja’, twee kneepjes ‘nee’. Elke week tekent journalist Johan Nebbeling waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk op in deze rubriek. -
Test / Video
Test: Audi Q4 E-tron heeft Sonos-speakers en slimme software. Maar kan hij daarmee Tesla verslaan?
Hoewel de nieuwe Audi Q4 e-tron grotendeels een kloon is van de Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4, is hij ruim 7500 euro duurder. Zijn de verschillen groot genoeg om dat prijsverschil te rechtvaardigen – en om een vuist te maken tegen aartsrivaal Tesla? De eerste kennismaking geeft vooralsnog een dubbel gevoel. -
PREMIUM
De SUV wordt het populairste automodel: opmars is niet te stuiten
In tien jaar tijd is de autosmaak van Nederlanders drastisch gewijzigd. Dankzij de hoge zit, het gemak bij het uitstappen en de enorme binnenruimte wint de SUV steeds meer terrein. Door de overgang naar elektrische auto’s zal dat nog sneller gaan. -
PREMIUMzes vragen
Een zonneboiler levert gratis warm water: in zoveel jaar verdien je hem terug
Ondanks stijgende prijzen en langere levertijden blijven zonnepanelen als warme broodjes over de toonbank vliegen. Terwijl zonneboilers maar mondjesmaat worden verkocht. Is dat terecht? Zes vragen over de potentie van een zonneboilersysteem op je dak.
-
‘Tesla Model 2 komt in 2023 en gaat minder dan 25.000 euro kosten’
-
-
-
PREMIUMMijn Allessie
Al werkt het voor geen meter, vader Jan en zoon Bart zijn voor altijd gek van Alfa Romeo
De relatie die vader Jan (70) en zoon Bart Netten (38) hebben met Alfa Romeo is een ingewikkelde. Senior rijdt een GTV uit ’96 en junior een 75 uit ’91. Uiterlijk geweldig, maar praktisch? Op die eigenschap hebben de heren hun auto’s nog niet kunnen betrappen. Toch zetten ze voor Italiaanse passie de frustratie graag aan de kant.Rijswijk -
Dit is nu de bestverkochte auto ter wereld
Voor het eerst in de geschiedenis van de automobiel is een puur elektrische wagen de bestverkochte auto ter wereld. De Tesla Model Y werd in het eerste kwartaal va dit jaar 267.000 maal verkocht. Toyota domineert de rest van de top vijf.