Nieuwe generatie Kia Niro onthuld
Een van de meest verkochte auto's in Nederland, de Kia Niro, is ingrijpend vernieuwd. Er komt ook weer een volledig elektrische e-Niro, naast de hybride en plug-in hybride versies. De nieuwe Kia Niro is vanaf medio volgend jaar in Nederland te koop.
Het ontwerp van de nieuwe Kia Niro is beduidend anders dan dat van zijn voorganger. De Niro is net als bijvoorbeeld de EV6 volgens de Opposites United-filosofie getekend en dat staat tot op heden garant voor extravagant design.
De nieuwe Kia Niro oogt vanuit elke hoek veel brutaler. Aan de voorzijde valt de eigenwijs vormgegeven led-dagrijverlichting op. De onder de achterruit geplaatste achterlichten maken plaats voor hoog geplaatste, verticale units die direct naast de achterruit zitten. Daarnaast verhuist de kentekenplaat een verdieping omhoog, van de achterbumper naar de achterklep.
Geen conventioneel ogend dashboard meer
Ook het interieur is ingrijpend herzien. Het overzichtelijke maar vrij conventioneel ogende dashboard van de oude Niro is verruild voor een binnenste waarin twee visueel min of meer met elkaar versmolten displays de grootste visuele attractie vormen. Het achter het stuur geplaatste scherm fungeert als instrumentarium, het scherm ernaast behoort toe aan het infotainmentsysteem. Opvallend is de sfeerverlichting waarmee Kia de ruimte tussen het infotainmentscherm en de rechter uitstroomopening opvult.
De elektrische e-Niro had al een ronde selectieknop voor het kiezen van de rijrichting, voortaan hebben ook de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid een ronde keuzeknop voor de automaat.
Geen nieuw model zonder een passage over ‘duurzame’ en ‘milieuvriendelijke materialen’ en dus past ook Kia dit in enige mate toe in de Niro. Zo is de hemelbekleding gemaakt van gerecycled behang en is er voor de stoelen onder meer gebruikt gemaakt van tencel, een uit eucalyptusbladeren gewonnen stof.
Nog geen details bekend over de techniek
De nieuwe Kia Niro is net als zijn voorganger leverbaar als Hybrid, Plug-in Hybrid én elektrische e-Niro. Helaas is er nu nog niets te vertellen over de techniek. Kia rept namelijk met geen woord over de aandrijflijnen en houdt zelfs de afmetingen onder de pet. Wat techniek en efficiëntie betreft, doet de nieuwe Niro in ieder geval niet onder voor het huidige model.
De huidige elektrische e-Niro is er met 136 pk sterke elektromotor en een 39,2 kWh accu en komt in die vorm 289 kilometer ver. Daarnaast is er een 204 pk sterke topversie met 64 kWh accu en een actieradius van 455 kilometer. De Niro Hybrid en Plug-in Hybrid hebben een 105 pk sterke 1.6 GDI benzinemotor die in de Hybrid aan een 44 pk sterke elektromotor is geknoopt. In de PHEV krijgt de krachtbron ondersteuning van een unit van 61 pk. Het systeemvermogen van beide hybride Niro’s bedraagt 141 pk en 265 Nm. De plug-in hybride Niro haalt tot 49 kilometer uit zijn 8,9 kWh accupakket.
Of de nieuwe elektrische e-Niro een veel groter rijbereik krijgt dan het huidige type, valt overigens nog te bezien. De EV6 met de grootste actieradius, de 229 pk sterke achterwielaangedreven variant met de 77,4 kWh accu, heeft namelijk een rijbereik van 528 kilometer: niet veel meer dan de 455 kilometer van de meest capabele e-Niro. Op het gebied van laadsnelheid valt er nog wel wat te winnen; de e-Niro kan namelijk maximaal met 77 kW snelladen.
Kia meldt dat het op de plug-in hybride Niro de Greenzone Drive Mode introduceert, die de auto op basis van onder meer navigatiegegevens automatisch in EV-stand schakelt om te voldoen aan milieuzones. Een vergelijkbaar systeem heeft BMW al enige tijd operationeel. Ook kun je als bestuurder zelf bepaalde ‘groene zones’ aangeven waarin de Kia Niro PHEV automatisch overschakelt naar elektrokracht als dat mogelijk is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / TEST
Iedereen kijkt naar de Kia EV6: zo pakt Korea de koppositie
-
Dit moet je weten over het creëren van een 'reddingsstrook' in vakantielanden
Het vrijmaken van een ‘reddingsstrook’ is verplicht in een aantal Europese landen. Automobilisten moeten bij een file dan het midden vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken. Maar hoe werkt dat precies? -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste vouwfietsen
Ingenieus in te klappen, en vaak rijden ze nog soepel ook: e-vouwfietsen. Fabrikanten proberen ze steeds lichter te maken, want je moet ze de auto of de trein in kunnen tillen. Lastige taak, want een accu alleen al is best zwaar. Soms zijn deze fietsen dan ook nog niet geschikt voor intensief - bijvoorbeeld dagelijks - gebruik. Maar vaak ook wel. Hieronder introduceren we ook dé onafhankelijke autoriteit op het gebied van e-bikes: Kees Bakker, alias TestKees, consumentenvoorlichter van de Fietserbond. Zijn reviews staan bij de keurmerken Best getest en Beste Koop. Tester Arjen van Stel, die jaarlijks op de hoogte probeert te blijven van de ontwikkelingen, probeerde eens zo’n vouwfiets. -
1
Vraag naar tweedehands dieselauto’s stijgt: dit is de reden
Gebruikte diesels zijn weer meer in trek, zo blijkt uit cijfers die het moederbedrijf van verkoopsites Autotrack en Gaspedaal vrijgeeft. De toenemende populariteit van tweedehands dieselauto’s hangt zeer waarschijnlijk samen met het groeiende prijsverschil tussen de benzine- en dieselprijzen. -
PREMIUMMet video
‘Op Tinder staat dat ik aseksueel ben, maar soms beginnen ze alsnog aan me te friemelen’
Ze voelen geen seksuele aantrekkingskracht, doen niet (vaak) aan seks, maar hebben (soms) wel lustgevoelens. Aseksuelen stuiten op veel onbegrip, maar voelen zich wel bevrijd. ,,Alles kan en mag.” Wanneer ben je aseksueel?
-
Fietstest 2023
Paulien test fietsen: ‘Gewoon is voor mij goed genoeg’
-
-
-
lezersvraag
Mijn moeder (75) slikt al jaren elke dag vijftien pillen, zijn die echt allemaal nodig?
Passen de medicijnen die je slikt nog wel bij jou? Want van sommige neemt de werking af, of er zijn pillen gekomen met minder bijwerkingen. Als je je zorgen maakt om je vader of moeder dan kan het zeker geen kwaad om de medicatie met je apotheker of huisarts te bekijken, zegt apotheker Sander van den Bogert. In deze rubriek beantwoorden onze deskundigen elke week een lezersvraag over relaties, gezondheid, voeding en andere onderwerpen. -
Kia Niro winnaar Zakenauto van het Jaar 2022: ‘Voor het eerst wint een Koreaan’
De Kia Niro is uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2022. Voor het eerst in de geschiedenis gaat de prijs naar een Aziatisch model. Volgens de leden van de vakjury, waaronder twee journalisten van onze autoredactie, scoort de Niro (op dit moment de bestverkochte auto van Nederland) onder meer met zijn betaalbaarheid, betrouwbaarheid en aantrekkelijke versies voor zakelijke rijders.