Spyker D12 Peking-to-Paris
Volledig scherm
Spyker D12 Peking-to-Paris © Spyker

Nederlands bedrijf bouwt alsnog luxueuze Spyker-SUV

Het Nederlandse bedrijf  Minotto gaat de Super-SUV van automerk Spyker alsnog bouwen. Deze superluxe auto met de naam D12 Peking-to-Paris moest het duurste model worden van Spyker, maar het model kwam er nooit.  Nu komt er dus een nieuwe poging.

Anno 2020 zijn dikke, super-luxe SUV's met reusachtige motoren niet heel bijzonder, maar in 2006 was de Nederlander Victor Muller eigenlijk de uitvinder van dit segment. De Spyker D12 Peking-to-Paris was feitelijk de Rolls-Royce Cullinan van zijn tijd. Want luxueus, maar niet per se supermooi en peperduur.

Helaas voor Spyker bleef het bij twee prototypes, die niet waren voorzien van werkende onderdelen. Desondanks had Muller naar eigen zeggen binnen de kortste keren 114 orders voor de auto. Sjeiks en rijke Russen stonden in de rij, zo zei hij. 

Spyker D12 Peking-to-Paris
Volledig scherm
Spyker D12 Peking-to-Paris © Spyker

De luxueuze Super-SUV is anno 2020 behoorlijk populair. Lamborghini heeft er een, Rolls-Royce en straks ook Aston Martin met zijn DBX. En dan zijn er nog auto's als de Porsche Cayenne en BMW X7, die veel geld opbrengen voor de fabrikanten.

Net als bij andere Spykers kwam de motor voor de D12 uit de VW-groep. Ditmaal echter geen Audi-blok, maar een W12 bi-turbo, die ook door VW en Bentley werd gebruikt. Het vermogen zou 500 pk bedragen, waarmee de 1850 kilo wegende SUV van 0 naar 100 zou sprinten in zo’n vijf seconden. Toen Victor Muller Saab kon overnemen, raakte de D12 al snel naar de achtergrond. 

Spyker D12 Peking-to-Paris
Volledig scherm
Spyker D12 Peking-to-Paris © Spyker

Nu wordt de enige Spyker D12 Peking-to-Paris ter wereld alsnog omgebouwd tot een straat-legale en volledig functionerende auto. Dat wordt volgens TopGear gedaan door de Nederlandse firma Minotto, die eerder al een op een Ferrari gebaseerd prototype op de weg bracht. Het zusterbedrijf van dit bedrijf, Minotto Customs, gaat zich op het project storten. Zij meldden het eerder vandaag ook op Instagram. Of het bij één exemplaar blijft, is niet duidelijk.

  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”