‘Moeten politieauto’s zich niet aan de verkeersregels houden?’
VRAAG & ANTWOORD‘Regelmatig merk ik bij het autorijden in de bebouwde kom dat ik word ingehaald door politieauto’s die zonder sirene en zwaailichten de maximumsnelheid ruim overschrijden’, aldus lezer Jan Crienen in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Laatst sloeg er zelfs een rechtsaf, een rood verkeerslicht negerend. Kan dat zomaar?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Bestuurders van politieauto’s hoeven zich niet altijd aan de maximumsnelheid te houden en mogen ook door rood licht rijden. Maar dan moet het wel nodig zijn voor het werk. Is dat niet het geval, dan kunnen zij er door hun meerderen op worden aangesproken. Verder mag de bestuurder andere weggebruikers hiermee niet in gevaar brengen. In het verleden heeft onverantwoord rijgedrag in dergelijke situaties bij de rechter weleens tot veroordelingen geleid.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM
Massaal van een blauw naar een geel kentekenplaatje door helmplicht: ‘Je staat anders echt voor joker’
Een helm op met 25 kilometer per uur? De Westlander wil er niet aan. Dus worden snorfietsen en ‘Holleeder-scootertjes’ massaal omgebouwd naar een geel kenteken. -
VRAAG & ANTWOORD
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mag ProRail met blauw licht en sirene rijden?’
‘Op de A16 zag ik hoe enkele auto’s van ProRail met blauwe lichten en gillende sirenes door het verkeer slalomden’, aldus lezer Ad Grinwis in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Politie, brandweer, ambulances, de huisartsenpost, marshalls van Rijkswaterstaat, maar nu ook busjes van ProRail? Welk incident (op het spoor) rechtvaardigt dit?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Wordt hard rijden uitgelokt door autofabrikanten?’
‘Er zijn auto’s, de mijne ook, die harder kunnen rijden dan de maximaal toegestane 130 km/u. Eigenlijk zijn die auto’s duurder dan nodig. Waarom worden ze nog gebouwd en toegelaten? Wordt hard rijden hiermee niet uitgelokt?’, vraagt lezer R. Overdiep.
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
-
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan een autoband verwisselen niet veel sneller, zoals in de Formule 1?’
‘In de autosport verwisselen ze in drie seconden een autowiel’, aldus lezer Leo Steijn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als ik een lekke band heb, ben ik een half uur bezig. Kan dat systeem uit de autosport niet op personenauto’s worden toegepast? Je kunt dan eerder je weg vervolgen en dat is ook belangrijk gezien de gevaarlijke situatie langs snelwegen.’