‘Moet ik een kapotte sensor in mijn vrij nieuwe auto zelf betalen?’
VRAAG & ANTWOORD,,In mijn Ford Fiesta uit 2016 ging regelmatig een waarschuwingslampje branden. De eerste keer vond de garage geen defect, later kreeg ik het advies een andere brandstofsoort te tanken. Maar nu, bij 60.000 km, meldt de garage dat de brandstofsensor moet worden vervangen. Kosten 300 euro, ‘want dit valt buiten de garantie’. Is de klant de klos bij een fabrieksfout in zo’n betrekkelijk nieuwe auto?” vraagt lezer Cees Bouma.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Naar mijn mening mag een brandstofsensor niet al na vier jaar kapot gaan, maar autofabrikanten denken daar vaak anders over. Je belandt als consument al gauw in een lastige discussie, want de dealer kan bijvoorbeeld eisen dat je aantoont dat je zelf geen schuld hebt aan het mankement. Hoe bewijs je zoiets? Mede gezien het bedrag waar het hier om gaat, denk ik dat juridische stappen te veel moeite en kosten met zich meebrengen. Maar het verbaast mij niets waarom steeds meer consumenten kiezen voor een auto met een langere garantietermijn dan de wettelijk verplichte twee jaar.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Dacia Sandero: zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk? -
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Moet je bij een laadpaal óók nog betalen voor parkeren?’
,,Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen?” vraagt lezer John Schuurmans.
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Irritant! Snapt men het nut van een richtingaanwijzer niet meer?’
,,Het lijkt in het verkeer steeds gewoner te worden om geen richtingaanwijzer te gebruiken. Dat wordt vooral ‘vergeten’ bij het verlaten van een rotonde of het wisselen van rijstrook. Irritant. Begrijpen die mensen het nog wel, of is het een combinatie van gemakzucht en geen handhaving door de politie?” vraagt lezer Robert Hoekstra. -
‘Nederland pakte sjoemelende automerken onterecht niet aan’
Nederland liet dieselsjoemelaars onterecht gaan. Tot die conclusie komt Follow The Money (FTM) na een analyse van een interpretatie van het Europese Hof van Justitie van de Europese emissiewetgeving. -
‘De beste auto van het jaar is tevens de goedkoopste’
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.