Volledig scherm
© Getty Images

Met deze truc voorkom je dat fietsers tegen je autodeur rijden

Jaarlijks raken honderden fietsers gewond doordat ze tegen de geopende deur rijden van uitstappende automobilisten. Met een simpele truc kan dat aantal drastisch dalen. Beter voor de fietser en beter voor je auto.

Het fenomeen van fietsers die geraakt worden door het openen van een autodeur wordt in het buitenland ook wel ‘dooring’ genoemd. Volgens de Amerikaanse League of American Bicyclists is het de meest voorkomende oorzaak van ongevallen tussen fietsen en auto’s, vooral in grotere steden.

Het probleem leidt niet alleen tot veel gewonden, maar ook in Nederland jaarlijks enkele dodelijke ongevallen. Volgens Cycling UK zijn in Groot-Brittannië tussen 2011 en 2015 exact 3.108 mensen gewond geraakt en acht personen overleden. In het buitenland wordt daarom gewezen op de 'Dutch Reach‘, een naar het schijnt in Nederland verzonnen, handige truc om te voorkomen dat je een fietser raakt bij het uitstappen van de auto. 

Het blijkt een kwestie van het openen van de deur met de hand die het verst bij de ontgrendeling vandaan is. In Nederland dus de rechterhand van de bestuurder en de linkerhand van de bijrijder. Dat klinkt niet als een revolutionaire verandering, maar op deze manier dwing je jezelf wel om over je schouder te kijken bij het openen van de deur. Zo heb je een beter zicht op aanstormende fietsers. Simpel, maar effectief.

  1. Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboortestreek van Ferrari
    Video

    Mille Miglia: de finish komt in zicht, maar eerst nog langs Parma en Modena, de geboorte­streek van Ferrari

    De beroemde Italiaanse steden Parma en Modena, dwars door de geboortestreek van Ferrari: tijdens de vierde etappe van de Mille Miglia komt de finish in Brescia in zicht. Hoewel het er in deze klassieker-rit allang niet meer om gaat wie het hardste rijdt, moedigt nota bene de Italiaanse politie de deelnemers aan om het gas erop te houden. Het is tegenwoordig echter een 'regelmatigheidsrit’. Na bijna 1800 kilometer zijn de winnaars bekend: Giovanni Moceri en Daniele Bonetti met hun Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928. Videoverslag van presentator Werner Budding en cameraman Patrick Johannes.