Mercedes brengt de auto tot leven: AVTR
Mercedes-Benz geeft op de CES-beurs in Las Vegas de auto karaktertrekken uit de natuur. Het conceptmodel Vision AVTR (Advanced Vehicle TRansformation) is deels geïnspireerd op de speelfilm Avatar. In deze ruim tien jaar oude, fantasierijke film leven katachtige mensen in een natuurparadijs.
Doel van de auto is dan ook mens en natuur dichter bij elkaar te brengen, iets wat dan weer prima past bij het streven naar duurzaamheid waar iedere autofabrikant momenteel de mond vol van heeft. Filmregisseur James Cameron, niet alleen bekend van Avatar, maar ook van Titanic, betrad samen met de topman van Mercedes-Benz het podium om de auto te onthullen.
Overal in het design zie je verwijzingen naar de natuur en de AVTR is volledig te recyclen. In het interieur zijn natuurlijke materialen verwerkt. De als bollen uitgevoerde wielen en de mogelijkheid om de twee assen in tegengestelde richting te laten draaien, maken het mogelijk dat de auto zich ook deels zijwaarts voortbeweegt. Hij vertoont daardoor trekjes van een krab of reptiel.
Achterop de auto prijken 33 kleine flappen, bekleed met zonnecellen, die zich in meerdere richtingen kunnen bewegen om de luchtweerstand zo klein mogelijk te houden. Ze doen denken aan de schubben van een vis en bewegen als ze de bestuurder van de auto willen verwelkomen. De volledig elektrische én autonoom rijdende auto komt zo als het ware tot leven en dat is precies wat Mercedes beoogt. Het merk wil dat mensen (nog) meer van auto’s gaan houden.
In deze video presenteert Mercedes-Benz het bijzondere conceptmodel:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eindelijk, de zonneauto van Lightyear is af: ‘In de zomer maanden rijden zónder op te laden’
Het Nederlandse automerk Lightyear heeft het definitieve productiemodel van haar zonnecelauto onthuld. De Lightyear 0 is een ruim vijf meter lange gezinsauto met vijf vierkante meter zonnepaneel op het dak en de voorkant: daarmee, zo belooft het merk uit Helmond, moet je tot 11.000 kilometer per jaar elektrisch kunnen rijden zónder te stoppen bij een laadpaal. -
Zonneklep in de auto wordt doorzichtig en dat is veel veiliger
Een zonneklep voor de auto waar je doorheen kan kijken, waardoor de automobilist veel meer zicht houdt op de weg. Bosch presenteert deze uitvinding op de CES-beurs in Las Vegas. -
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret. -
VIDEO
Hyundai en Uber onthullen ‘vliegende auto’
De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai werkt aan een ‘vliegende auto’. De Personal Air Vehicle (PAV) is ontwikkeld in samenwerking met technologieconcern Uber en blikt vooruit op ‘een nieuwe vorm van mobiliteit door de lucht die reistijden drastisch zal verkorten’. Eén probleem: voorlopig is de machine niet geschikt voor de openbare weg. -
Autofabrikant Toyota bouwt unieke stad vol slimme technologie
Autofabrikant Toyota gaat zelf een stad bouwen, om te laten zien dat luchtvervuiling, verkeersopstoppingen en parkeerproblemen in binnensteden met nieuwe technologie gemakkelijk kunnen worden opgelost.
-
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt. -
‘Klassieker beter voor milieu dan elektrische auto’
Elektrische auto's zijn pas na 46 jaar gebruik beter voor het milieu dan klassieke auto's, zo blijkt uit een Brits rapport. Daarbij wordt uitgegaan van het lage gemiddelde gebruik van klassiekers. Toch zijn de onderzoekers een niet onbelangrijk aspect vergeten.