Meer elektrische auto’s verkocht dan diesels in 2019
Er zijn dit jaar meer puur elektrische auto’s dan auto’s met een dieselmotor verkocht in Nederland. Het aantal nieuwe diesels daalde met 45,3 procent terwijl de verkoop van elektrische auto’s juist steeg met 21 procent.
Delen per e-mail
Dat blijkt uit cijfers van kenniscentrum Aumacon. De stijging van het aantal elektrische auto’s is spectaculair, maar niet zo spectaculair als de daling van het aantal nieuw verkochte diesels. De cijfers wijzen uit dat de Nederlandse automobilist geen vertrouwen meer heeft in de toekomst van de dieselmotor.
Het aantal diesels daalde dit jaar van 48.544 naar 26.558. Vooral de benzinemotor en de puur elektrische auto profiteerden. Consumenten weken in ieder geval niet uit naar modellen op LPG of CNG, want ook daarvan halveerde de verkoop tegenover dezelfde periode vorig jaar. De waterstofauto staat duidelijk nog aan het begin van zijn carrière met slechts 104 verkochte exemplaren.
Tesla is de grote winnaar, zoals al eerder gemeld. De Tesla Model 3 was zelfs de meestverkochte auto over de eerste drie kwartalen van dit jaar. Uiteraard is dat een gevolg van het overheidsbeleid. De verkoop van plug-in hybrides, die tot en met 2017 zeer goed werden verkocht door de geringe bijtellingskosten, daalde vorig jaar met 93 procent toen de regeling eindigde. Dit jaar herstelt de verkoop enigszins, met een groei van 21 procent.
Meer weten over elektrisch rijden? Bekijk dan de video hieronder.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Suikerbieten op de weg: waarom zijn volle vrachtwagens niet afgedekt?’
,,Bij ons in het noorden van het land is in het najaar altijd de suikerbietencampagne”, schrijft lezer Bart Gigi. ,,Duizenden vrachtwagens rijden af en aan met een volle laadbak, met als gevolg dat er op elke straathoek, rotonde en op-/afrit van de snelweg bieten liggen. Waarom word het gedoogd dat deze chauffeurs hun lading niet afdekken? De gewone burger krijgt direct een boete zonder het groene netje over zijn aanhanger. Je zou maar zo’n biet op je motorkap of als motorrijder onder je wiel krijgen.” -
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?” -
Hét dilemma van de leaserijder: Tesla Model 3 of Model S?
Wie nog dit jaar een elektrische auto wil leasen, maakt bij Tesla de grootste kans. Dat merk heeft namelijk minder lange levertijden dan andere autofabrikanten. Maar Tesla maakt het de leaserijder niet gemakkelijk met zijn al wat verouderde Model S en de veel nieuwere Model 3. Welke is de beste? -
Amerikaanse verkeersautoriteit dreigt Tesla met terugroepactie
De Amerikaanse autoriteit voor de verkeersveiligheid (NHTSA) heeft autofabrikant Tesla gevraagd om 158.000 auto’s van de Model S en Model X terug te roepen. Mankementen in de boordcomputer kunnen tot onveilige situaties leiden. -
Man slaagt na 157 pogingen eindelijk voor theorie-examen
Slagen voor je theorie-examen gaat niet iedereen even makkelijk af. Een Britse man is pas na 157 pogingen geslaagd en betaalde in totaal meer dan 4000 euro aan examengeld. Daarmee is hij al flink langer bezig dan de nummer twee op dit illustere lijstje: een 34-jarige vrouw die na 117 pogingen nog altijd niet geslaagd is.
-
Rij-impressie 800 Volt! Zo spannend rijdt de eerste elektrische sportwagen van Porsche
De Taycan is de eerste elektrische sportwagen van Porsche. Kan het merk de ‘hooggespannen’ verwachtingen waarmaken? En wint de auto het op de openbare weg van Tesla? Een roadtrip door Nederland en België moet duidelijkheid verschaffen. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Dacia Sandero: zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk? -
Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven.